Comunicados institucionales General Reflexiones personales

Audiovisuals a la Universitat d’Alacant

Sóc Faraón Llorens, vicerector de Tecnologia i Innovació Educativa de la Universitat d’Alacant i en aquesta pUA, en aquesta píndola formativa de la Universitat d’Alacant, vaig a explicar-vos com és l’estratègia de la Universitat d’Alacant en relació amb els audiovisuals educatius.

Vivim en un món fortament marcat per l’ús de les tecnologies de la informació, que han transformat la forma de comunicar-nos i de treballar, i això fa que es reinventen totes les organitzacions. I la Universitat no pot ser aliena a aquesta revolució.

En aquest món digital caracteritzat per l’ús dels materials multimèdia, la Universitat d’Alacant fa una aposta clara per aquests recursos audiovisuals dins del que és l’àmbit docent.

Aquesta aposta pels audiovisuals es recolza en tres pilars. En primer lloc, tenim els GITE, els Grups d’Innovació TecnologicoEducativa, constituïts a partir de l’any 2009, que són la forma d’agrupar-se els professors per a generar-hi materials multimèdia amb continguts marcadament educatius. Una vegada que tenim l’equip humà necessitem infraestructures. Fa falta un espai físic amb equipament tecnològic on produir-los. Aquest espai físic està situat en la Biblioteca de la Universitat d’Alacant en el que hem denominat la fragUA, en referència al lloc on es forgen aquests materials multimèdia. Finalment aquests materials multimèdia han de difondre’s. I els posem a la disposició de la comunitat universitària, i en obert a tothom en general, a través de l’ecosistema tecnològic de la Universitat, que ens permet difondre la nostra producció.

El punt de partida d’aquest ecosistema tecnològic és el Campus Virtual, i en concret, l’aplicació Vértice, des de la qual els professors pugen els vídeos i els materials audiovisuals als diferents portals.

Una vegada que estan emmagatzemats aquests materials audiovisuals, podem posar-los a disposició dels nostres estudiants dins de Campus Virtual, de manera que únicament poden accedir a ells els estudiants que estiguen matriculats en les nostres assignatures.
Si considerem que aquests materials tenen la suficient qualitat, també podem fer-los públics a través del Repositori Institucional, RUA, perquè qualsevol persona hi puga tenir accés en obert. Quan tinguem suficients materials solts publicats en el RUA, podem crear una proposta docent global que la publicarem a través de l’OpenCourseWare de la Universitat.
Una altra opció és dipositar els materials docents en el Portal AudiovisUAl, que té material institucional i d’investigació, i que acaba d’obrir aquest gener de 2011 el seu portal educatiu per a difondre els materials docents creats pel professorat de la Universitat d’Alacant.
També pot fer-se difusió d’aquests materials a través del portal UACit, portal de Ciència i Tecnologia de la Universitat d’Alacant.
Finalment, hi ha la possibilitat d’obtenir un enllaç amb visibilitat exterior que el professor pot utilitzar com vulga: en el seu web, en un blog, etc.
Tots aquests són portals de la Universitat d’Alacant i allotjats en els nostres servidors.
En aquests moments, febrer de 2011, hem obert espais en els llocs d’Internet que habitualment visiten els nostres estudiants. I podem exposar aquests materials audiovisuals en plataformes en el núvol, en la xarxa, en Internet. Actualment disposem de dos nous espais de la Universitat d’Alacant:
– En YouTube EDU,
– i en iTunes U.
Però tot açò ha de ser de fàcil maneig per al professorat. Per això hem creat un únic punt d’entrada en la plataforma Vértice, des de la qual podem difondre els materials educatius creats pels docents en els seus grups d’Innovació TecnologicoEducativa, i acabats de produir en els locals de la fragUA, tal com jo he fet en aquesta pUA.

Espere que tant aquesta pUA, com el projecte d’audiovisuals de la Universitat d’Alacant us siga d’utilitat. Gràcies per la vostra atenció.

One reply on “Audiovisuals a la Universitat d’Alacant”

Em sembla una iniciativa molt interessant. L’enhorabona, que ja feia falta! Encara anem molt endarrerits en TIC en esta universitat i iniciatives així ens facilitaran la faena si volem “modernitzar-nos”.

Comments are closed.