DocentInnova

BlogsUA Innovació Docent

13 novembre, 2015
by filcat
1 Comment

Corre la veu

El blog DocentInnova naix al Departament de Filologia Catalana de la Universitat d’Alacant per a reflexionar sobre les bones pràctiques docents sobretot en l’àmbit de les Humanitats i de l’Educació i per a compartir aquelles pràctiques i recursos que de segur ajudaran a millorar la docència.

24 març, 2017
by filcat
0 comments

Una llengua s’aprén millor compartint-la que ensenyant-la

Un article interessant publicat hui a The Guardian. Yousef Omar, el director executiu de Sharek centre, un nou centre cultural i lingüístic àrab de Londres, explica que, després de molts anys ensenyant àrab pel món, sent que alguna cosa falla en l’aprenentatge d’aquesta llengua. Com pot ser, es pregunta, que hi haja gent que obtinga bons resultats en els exàmens i, en canvi, no puga comunicar-se eficaçment en un ambient àrab? La conclusió és que l’àrab i la seua cultura (i qualsevol altra llengua) s’aprén realment quan es comparteix, no quan s’ensenya.

Així doncs, els mestres de llengües potser hauríem de transformar les nostres classes en alguna cosa més que una lliçó magistral de gramàtica o un espai per a fer i corregir els exercicis del llibre de text. Se m’acut: un punt de trobada, un fòrum de debat, un taller de cuina, un canal de youtube, un estudi de disseny, una tertúlia literària, una cafeteria tranquil·la, una obra de teatre, un saleta d’estar, una visita (virtual o no) a una altra ciutat, un blog sobre cotxes, motos, ciència, animals, una trobada amb amics… Llegiu l’article. En traureu alguna idea per a aplicar-la a les vostres classes.

10 març, 2017
by filcat
0 comments

Quina literatura i per què

Vos recomane aquest article publicat en català a El Diari de l’Educació. Caldria reflexionar sobre la necessitat de revisar a fons el cànon literari de l’escola? La historiografia literària nacional ha de vertebrar els currículums de literatura a Secundària? Les llistes de lectures obligatòries contribueixen a l’educació literària dels adolescents? Gran debat.

10 maig, 2016
by filcat
1 Comment

Està preparat Magisteri per a formar els professors del futur?

Aquest article de El País intenta respondre a la pregunta. I la conclusió és: no ben bé. Sembla que l’herència teòrica en la forma d’ensenyar i la falta d’innovació per part de les facultats són alguns dels frens que no permeten millorar com toca. Com que no hi ha estudis que responguen a la pregunta, l’article entrevista professors i alumnes de Magisteri perquè en donen el seu parer.

Les dos primeres llacunes que s’hi ressalten són la formació profunda en cultura digital i l’atenció a les diferents velocitats a què aprenen els xiquets. I aquestes mancances, entre altres factors, són fruit de la falta d’un pla estratègic de les facultats d’Educació que definisca quin tipus de professor volen formar. Les comissions de qualitat se n’haurien d’encarregar, sí; però, en realitat, només avaluen si els continguts s’ajusten a les normatives, no a la forma en què s’ensenya als alumnes. Per exemple, es manifesta una baixa exigència a l’alumnat matriculat en els graus d’Educació que contribueix a l’escassa preparació amb què n’ixen. I les comissions de qualitat no intenten redreçar aquesta situació. Tampoc hi ha la connexió que tocaria entre les escoles i la universitat: és fonamental saber què necessiten les escoles i pensar en la manera de satisfer aquestes necessitats.

L’alumnat també és molt crític. Tot és molt monòton -indiquen tres alumnes d’Educació Primària-, cada professor se centra a donar la seua assignatura i no es preocupen que aprenguem a fer classe. A més a més, afigen, les assignatures de didàctica, que són les que més ens interessen, són molt teòriques i massa lligades a la memorització.

Queda clar que la innovació és també responsabilitat de les facultats. La clau seria implicar els docents en investigacions lligades a la innovació i dur els resultats a les aules perquè els alumnes participen del canvi de paradigma educatiu. Si cal dir-ho, deu ser perquè no es fa.

I la teua Facultat d’Educació? Respon a aquesta anàlisi?

5 maig, 2016
by filcat
1 Comment

Linguistic diversity should be celebrated, not banned

Captura de pantalla 2016-05-05 a les 23.59.24Stan Carey, en aquest article de The Guardian, explica que l’anglés estàndard és una varietat (bàsicament geogràfica) que va ser prestigiada socialment i que, lògicament, és important que els estudiants l’aprenguen. Però la creença comuna que les varietats no estàndard són de categoria inferior no solament és falsa sinó també  perjudicial, perquè fomenta el prejudici i l’hostilitat. El sistema educatiu, indica l’autor, ha d’ensenyar als estudiants l’anglés formal i fer-los entendre com és d’important des del punt de vista cultural aprendre’l i dominar-lo; però, al mateix temps, no hauria de fer-los creure de cap manera que altres varietats són inferiors o vergonyants.

Crec que és important que especialment els mestres i els futurs mestres siguen conscients d’aquesta necessitat. Aquests professionals haurien de saber gestionar adequadament la correcció lingüística per fer-la compatible amb la diversitat de registres o de dialectes. I si aquesta reflexió és bona i necessària per a l’anglés, encara ho és més per a llengües en procés de minorització com el català.

6 març, 2016
by filcat
0 comments

Podem detectar un@ bon@ professor@ a partir de les seues característiques?

En aquest article de The Guardian, Rob Klassen explora les darreres recerques sobre els trets que tenen els professors eficients i com podria ajudar aquesta informació en la selecció del professorat.

La relació entre l’alumne i el professor és més important que el coneixement que tenen els professors de l’assignatura, la formació general del professorat o els efectes que tenen la família o l’escola en l’estudiant. De fet, una d’aquestes recerques mostra que certes característiques del professorat, com ara les habilitats interpersonals, estan més clarament associades amb el bon rendiment de l’estudiant que el currículum o l’enfocament pedagògic. Llegiu ací aquest article.

Captura de pantalla 2016-03-06 a les 20.10.27

 

6 març, 2016
by filcat
2 Comments

Aprenentatge servei. La universitat va a l’institut per compartir idees

Compartir idees és un projecte d’aprenentatge servei en què els estudiants de graus o màsters de la Universitat de Barcelona, ​​en parelles, preparen conferències-taller sobre temes d’interés relacionats amb els seus estudis i les imparteixen en centres de secundària. “L’experiència ha estat molt positiva, tornaria a fer-ho; crec que comunicar a alguna persona un tema és la millor manera d’entendre’l realment”. Amb aquestes paraules un estudiant de 4t de la Facultat de Dret sintetitza de manera senzilla i clara la potència formativa del projecte Compartir idees. La universitat va a l’institut. Llegiu l’article ací.

Captura de pantalla 2016-03-06 a les 13.15.27Captura de pantalla 2016-03-06 a les 13.15.16

9 febrer, 2016
by filcat
0 comments

Per a què serveixen els sabàtics dels professors universitaris?

Segons Juan Jesús Donaire, vicerector de professorat de la Universitat Autònoma de Barcelona, els sabàtics són necessaris perquè les universitats avancen. Els docents necessiten eixir del campus, tornar-hi amb idees fresques i enllaços amb altres universitats internacionals. Açò repercuteix directament sobre els alumnes. Caldria assegurar, però, que aquests nous aires repercutiren en la millora de la pràctica docent i, doncs, en el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Llegiu ací l’article.

Captura de pantalla 2016-02-09 a les 8.30.25

26 novembre, 2015
by filcat
0 comments

CARAP

Una facultat de Lletres on es parlen, s’analitzen i s’aprenen tantes llengües (alemany, anglés, àrab, català, espanyol, francés, gallegoportugués, italià, romanés, rus, xinés…) necessita treballar també amb una metodologia que implique l’ús de diverses llengües i cultures simultàniament durant el procés d’aprenenatge. Hauria d’abandonar, almenys en alguns moments del procés d’ensenyament-aprenentatge, la visió compartimentada de competències lingüístiques i culturals individuals. Aquests documents ens ajuden a fer passes cap a l’assoliment d’una competència plurilingüe i intercultural. Per exemple, podem aprofundir en la manera com cal usar el coneixement i les habilitats ja dominades en una llengua per a aplicar-les a activitats de comprensió i producció en una altra llengua; o com podem augmentar la confiança en les pròpies habilitats en relació amb les llengües, tant per a estudiar-les com per a usar-les.

Captura de pantalla 2015-11-26 a les 14.08.44

22 novembre, 2015
by filcat
0 comments

Aprenentatge per projectes a la universitat

L’aprenentatge per projectes (APP, o PBL Project Based Learning) és un conjunt de mètodes de treball, una eina d’instrucció que ajuda tant al docent com a l’alumne en el procés d’ensenyament / aprenentatge però que requereix alguns canvis significatius respecte una classe expositiva o un tradicional treball en grup. Presentem el desenvolupament d’aquests mètodes, on a més hem introduït elements innovadors dintre el que es coneix com autogestió del temps i de l’aprenentatge. Continua llegint l’article L’aprenentatge en grup per projectes, una experiència enriquidora de Fernando Julián Pérez Xavier Espinach Orus Narcis Verdaguer Pujadas Josep Tresserras Picas