Categories
Bolígrafo digital / Bolígraf digital Dispositius/Dispositivos

Bolígrafos que graban y escriben

Cuando todo el mundo habla de tablets y smartphones, la empresa LiveScribe nos ofrece una versión mejorada de su bolígrafo inteligente: Echo SmartPen. Apostar por bolígrafos inteligentes, no es una idea descabellada, ya que, a la hora de tomar notas, en general, nos resulta mucho más cómodo y más rápido utilizar un bolígrafo que un tablet. Si además, conseguimos una copia digitalizada de todo lo que escribimos y oímos en ese momento, la solución parece ideal.


Quan tothom parla de tablets i smartphones, l’empresa LiveScribe ens ofereix una versió millorada del seu bolígraf intel·ligent: Echo SmartPen. Apostar per bolígrafs intel·ligents, no és una idea desgavellada, ja que, a l’hora de prendre notes, en general, ens resulta molt més còmode i més ràpid utilitzar un bolígraf que un tablet. Si a més, aconseguim una còpia digitalitzada de tot el que escrivim i sentim en aqueix moment, la solució sembla ideal.


Echo LiveScribe

Tipo / Tipus: Bolígrafo digital / Bolígraf digital
Precio / Preu: $170 (4GB),  $200 (8GB)
Disponibilidad / Disponibilitat: No disponible para su préstamo / No disponible per al seu préstec
S.O.:
  • Windows® XP con SP3 o Windows® Vista o Windows® 7
  • Mac basado en Intel con Mac OS® X 10.5.5 o posterior, incluida la versión 10.6
Idioma: Disponible en Español
Web: http://www.livescribe.com

cas val foro

El Echo SmartPen es capaz de grabar el sonido, por ejemplo de una reunión o una clase, junto con las anotaciones que estemos tomando en la libreta. De manera que, posteriormente, sólo con pinchar con la punta del bolígrafo sobre una palabra escucharemos la conversación grabada justo en ese instante. Además,  podremos transferir toda la información registrada al ordenador (PC o MAC)  mediante el software LiveScribe desktop, de descarga gratuita. Una vez en el ordenador,  tendremos la opción de revisarla, organizarla o compartirla. El Echo SmartPen incluso permite la instalación de miniaplicaciones diseñadas especialmente para él, como diccionarios o traductores.

¿Cómo funciona?

Este bolígrafo está formado por 3 elementos principales: un bolígrafo convencional, una cámara de infrarrojos y un micrófono integrado. Mediante el bolígrafo tomaremos notas en un papel especial; a través de la cámara se digitalizará el texto manuscrito y se determinará la posición de cada anotación en la página; con el micrófono, se grabará el sonido mientras que estamos escribiendo. Puesto que disponemos del audio en cada momento, no es necesario que escribamos todo lo que escuchemos, simplemente podemos ir anotando palabras o conceptos clave, y complementarlos posteriormente con el audio.

El papel especial contiene un punteado casi inapreciable. Cada pequeña área del papel contiene una combinación única de la posición de los puntos. Cuando escribimos, la cámara infrarroja incorporada en el bolígrafo es capaz de registrar el patrón de puntos cercano a la punta del bolígrafo y, gracias a ello el procesador puede interpretar qué escribimos y en qué posición exacta de la hoja.

En la siguiente imagen se muestra la estructura del bolígrafo con el resto de sus  componentes. Para escuchar el audio grabado, dispone de un pequeño altavoz integrado y, si lo preferimos, de un conector para auriculares. A través del conector micro-USB se realiza la conexión con el ordenador para transferir los datos y para realizar la carga de la batería.

Características del SmartPen Echo

Para hacernos una idea del funcionamiento, lo mejor es ver un vídeo demostrativo. En YouTube podréis encontrar muchos ejemplos en inglés. El que os pongo a continuación corresponde a una campaña publicitaria de LiveScribe y ha sido doblado al castellano.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/RN6bEpX59Yw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Como habéis podido observar en el vídeo, al pie de cada hoja del cuaderno hay una serie de controles dibujados. Pinchando con la punta del bolígrafo sobre ellos, esos controles nos van a permitir activar la grabación, pausarla o reproducirla, marcar palabras como “importantes” para encontrarlas más fácilmente o navegar por los menús del Echo

Detalle navegación cuaderno

Debemos tener en cuenta que, debido a la tecnología de funcionamiento, los cuadernos están numerados , de modo que, si utilizamos varios cuadernos simultáneamente, debemos asegurarnos de que son de distinto tipo para que no se produzcan errores. Por otro lado, desde el software LiveScribe Desktop es posible imprimir nuestras propias copias de papel especial (para que la calidad sea equiparable a la de un bloc se deben usar impresoras láser en color compatibles con Adobe PostScript y con un resolución de 600 dpi).

En cuanto al almacenamiento, existen dos modelos disponibles de 4GB y 8GB. ¿Es suficiente? Pues, con los ajustes de calidad de grabación que vienen por defecto, se supone que 4GB equivalen a 400 horas de grabación de audio. Pero debemos contemplar la posibilidad de que al añadir aplicaciones nuevas, parte de esa capacidad de almacenamiento se verá reducida.

Autonomía

El Echo dispone de una batería recargable con una autonomía de 7 u 8 horas.  Si bien, el rendimiento de la misma depende de la calidad de las grabaciones de audio que puede configurarse en 3 niveles (baja, media o alta). La sensibilidad del micrófono también puede ajustarse en 3 posiciones (room, hall y automático).

El software LiveScribe Desktop

Mediante el software LiveScribe Desktop, de descarga gratuita, podemos transferir las notas al ordenador para almacenarlas y revisarlas. El software permite realizar búsqueda de palabras clave, interpretando nuestra caligrafía (hasta cierto punto) para encontrar todas las ocurrencias de esa palabra.

Otra de sus funcionalidades permite organizar la información en cuadernos virtuales. Si estamos utilizando un mismo cuaderno para clases, reuniones o cursos de diferente temática, al pasar las notas al ordenador podremos agruparlas según nos interese, para poder acceder más fácilmente a ellas en un futuro.

Detalle cuaderno y ordenador

Si lo que queremos es un programa de reconocimiento de caracteres OCR para convertir el texto manuscrito en texto compatible con cualquier editor de textos, necesitaremos comprar software adicional.

Para compartir la información tenemos varias opciones:

  1. Si queremos compartir el texto y el audio en conjunto, tenemos que guardar la información en formato .pencast. El inconveniente es que la persona con la que compartimos los datos debe tener instalado el software LiveScribe Desktop para poder reproducir el archivo.
  2. Otra opción es la de cargar los archivos en la red, en formato de película Flash. Al comprar el smartpen, disponemos de  500MB en LiveScribe  online, donde podremos colgar nuestros apuntes, pero también podremos incrustar el archivo, por ejemplo, en Facebook u otras redes sociales o en blogs.
  3. Extraer sólo el texto, en formato PDF o archivos de imagen.
  4. Extraer sólo el audio, en formato AAC, MP4 y WAV.
  5. Subir el audio (WAV) y anotaciones (PNG), por separado, a una cuenta de Evernote®.

Una futura mejora de la aplicación permitirá extraer la información (texto y audio) en formato PDF interactivo.

A continuación podéis ver una pequeña demostración del funcionamiento del programa:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/QHZGWsMWOeM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Pincha aquí para ver un ejemplo de pencast de la web de LiveScribe.

Mucho más que un bolígrafo

El Echo puede personalizarse con diferentes aplicaciones que pueden resultarnos de utilidad y, lo mejor, es que puede programarlas cualquiera y que se ha consolidado una comunidad de programadores. Esto es garantía de que nuestro smartpen no se quedará obsoleto a corto o medio plazo y de que dispondremos de actualizaciones y/o nuevas aplicaciones.

Algunas de las aplicaciones disponibles consisten en diccionarios de idiomas, traductores de frases útiles para viajar, juegos, reconocedores de caracteres OCR, etc.

En el siguiente vídeo podéis ver una pequeña demostración:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Y1XMcAd-ipo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Por otro lado, LiveScribe ha diseñado una aplicación gratuita, “Pencast Player“, para la reproducción de pencast en los dispositivos iPad, iPhone e iPod Touch. De esta manera, con uno de estos dispositivos, podríamos acceder a nuestras notas desde cualquier lugar.

A favor…

  • Sencillez de uso: la curva de aprendizaje es muy baja.
  • Grabación de audio sincronizado con la escritura: nos permite tener mucha más información y saber en qué contexto se han tomado las anotaciones.
  • Comunidad de desarrolladores: ofrece la posibilidad de programar u obtener nuevas aplicaciones.

En contra…

El precio y los recambios:

  • La versión normal de 2GB cuesta unos $170 y la de 4GB unos $200 (incluye el smartpen, un bloc de 50 páginas, 2 recambios de tinta, 2 capuchones y un cable micro-USB).
  • Entre los distribuidores en España, sólo he encontrado un pack especial (digamos, de lujo) que incluye, además de los accesorios del pack normal, el bolígrafo de 8GB, licencia personal del software “OCR Myscript” para Livescribe, auriculares premium Echo, con micrófonos incorporados para grabación de alta calidad y portafolio en cuero. Todo el paquete cuesta 319€.
  • Si queremos adquirir nuevas aplicaciones tendremos que pagarlas a parte.
  • Los cartuchos de tinta son de menor capacidad que los habituales.
  • Las hojas deben ser de papel especial.

En resumen

El Echo smartpen es un dispositivo que facilita la toma de apuntes de seminarios, clases o reuniones. A simple vista, nos resulta muy atractivo incluso con el inconveniente del precio y de su uso exclusivo en papel especial. Sin embargo, para no llevarnos sorpresas desagradables, estaría bien poder probarlo y comprobar que cumple con nuestras expectativas: si captura nuestra caligrafía con fidelidad, si captura igualmente los dibujos o diagramas por muy complejos que sean, si la calidad del audio es aceptable en una grabación real (en la que estamos situados a cierta distancia del interlocutor), etc.

Hasta el momento, parece que en LiveScribe han escuchado las quejas de los usuarios y han ido mejorando diferentes aspectos. Una de sus próximas mejoras será la capacidad de digitalizar notas a tiempo real a través del conector USB.

Enlaces relacionados

A continuación, incluimos el enlace a algunos vídeos que pueden ayudaros si decidís adquirir el smartpen. También pueden servir para obtener más información acerca del funcionamiento del producto.

Configuración del bolígrafo en castellano:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/su4z6FcmvBA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Comenzar a usar el bolígrafo:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/OKK9_6jtGWs" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ejemplo funcionamiento:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/VTiWT2HGioE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]


cas val foro

L’Echo SmartPen és capaç de gravar el so, per exemple d’una reunió o una classe, juntament amb les anotacions que estiguem prenent en la llibreta. De manera que, posteriorment, només amb punxar amb la punta del bolígraf sobre una paraula escoltarem la conversa gravada just en aqueix instant. A més, podrem transferir tota la informació registrada a l’ordinador (PC o MAC) mitjançant el programari LiveScribe desktop, de descàrrega gratuïta. Una vegada en l’ordinador, tindrem l’opció de revisar-la, organitzar-la o compartir-la. L’Echo SmartPen fins i tot permet la instal·lació de mini aplicacions dissenyades especialment per a ell, com a diccionaris o traductors.

Com funciona?

Aquest bolígraf està format per 3 elements principals: un bolígraf convencional, una càmera d’infrarojos i un micròfon integrat. Mitjançant el bolígraf prendrem notes en un paper especial; a través de la càmera es digitalitzarà el text manuscrit i es determinarà la posició de cada anotació en la pàgina; amb el micròfon, es gravarà el so mentre que estem escrivint. Ja que disposem de l’àudio a cada moment, no és necessari que escriguem tot el que escoltem, simplement podem anar anotant paraules o conceptes clau, i complementar-los posteriorment amb l’àudio.

El paper especial conté puntets quasi inapreciables. Cada petita àrea del paper conté una combinació única de la posició dels punts. Quan escrivim, la càmera infraroja incorporada en el bolígraf és capaç de registrar el patró de punts proper a la punta del bolígraf i, gràcies a açò el processador pot interpretar què escrivim i en quina posició exacta del full.

En la següent imatge es mostra l’estructura del bolígraf amb la resta dels seus components. Per a escoltar l’àudio gravat, disposa d’un petit altaveu integrat i, si ho preferim, d’un connector per a auriculars. A través del connector micro-USB es realitza la connexió amb l’ordinador per a transferir les dades i per a realitzar la càrrega de la bateria.

Características del SmartPen Echo

Per a fer-nos una idea del funcionament, el millor és veure un vídeo demostratiu. En YouTube podreu trobar molts exemples en anglès. El que us pose a continuació correspon a una campanya publicitària de LiveScribe i ha estat doblada al castellà.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/RN6bEpX59Yw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Com heu pogut observar en el vídeo, al peu de cada full del quadern hi ha una sèrie de controls dibuixats. Punxant amb la punta del bolígraf sobre ells, aqueixos controls ens van a permetre activar l’enregistrament, interrompre’l o reproduir-lo, marcar paraules com a “importants” per a trobar-les més fàcilment o navegar pels menús de l’Echo.

Detalle navegación cuaderno

Hem de tenir en compte que, a causa de la tecnologia de funcionament, els quaderns estan numerats , de manera que, si utilitzem diversos quaderns simultàniament, hem d’assegurar-nos que són de diferent tipus perquè no es produïsquen errors. D’altra banda, des del programari LiveScribe Desktop és possible imprimir les nostres pròpies còpies de paper especial (perquè la qualitat siga equiparable a la d’un bloc s’han d’usar impressores làser en color compatibles amb Adobe PostScript i amb un resolució de 600 dpi).

Quant a l’emmagatzematge, existeixen dos models disponibles de 4GB i 8GB. És suficient? Doncs, amb els ajustos de qualitat d’enregistrament que vénen per defecte, se suposa que 4GB equivalen a 400 hores d’enregistrament d’àudio. Però hem de contemplar la possibilitat que en afegir aplicacions noves, part d’aqueixa capacitat d’emmagatzematge es veurà reduïda.

Autonomia

L’Echo disposa d’una bateria recarregable amb una autonomia de 7 o 8 hores. Si bé, el rendiment de la mateixa depèn de la qualitat dels enregistraments d’àudio que pot configurar-se en 3 nivells (baixa, mitjana o alta). La sensibilitat del micròfon també pot ajustar-se en 3 posicions (room, hall i automàtic).

El programari LiveScribe Desktop

Mitjançant el programari LiveScribe Desktop, de descàrrega gratuïta, podem transferir les notes a l’ordinador per a emmagatzemar-les i revisar-les. El programari permet realitzar recerca de paraules clau, interpretant la nostra cal·ligrafia (fins a cert punt) per a trobar totes les ocurrències d’aqueixa paraula.

Una altra de les seues funcionalitats permet organitzar la informació en quaderns virtuals. Si estem utilitzant un mateix quadern per a classes, reunions o cursos de diferent temàtica, en passar les notes a l’ordinador podrem agrupar-les segons ens interesse, per a poder accedir més fàcilment a elles en un futur.

Detalle cuaderno y ordenador

Si el que volem és un programa de reconeixement de caràcters OCR per a convertir el text manuscrit en text compatible amb qualsevol editor de textos, necessitarem comprar programari addicional.

Per a compartir la informació tenim diverses opcions:

  1. Si volem compartir el text i l’àudio en conjunt, hem de guardar la informació en format .pencast. L’inconvenient és que la persona amb la qual compartim les dades ha de tenir instal·lat el programari LiveScribe Desktop per a poder reproduir l’arxiu.
  2. Una altra opció és la de carregar els arxius en la xarxa, en format de pel·lícula Flash. En comprar el smartpen, disposem de 500MB en LiveScribe online, on podrem penjar les nostres anotacions, però també podrem incrustar l’arxiu, per exemple, en Facebook o altres xarxes socials o en blogs.
  3. Extraure només el text, en format PDF o arxius d’imatge.
  4. Extraure només l’àudio, en format AAC, MP4 i WAV.
  5. Pujar l’àudio (WAV) i anotacions (PNG), per separat, a un compte d’Evernote®.

Una futura millora de l’aplicació permetrà extraure la informació (text i àudio) en format PDF interactiu.

A continuació podeu veure una petita demostració del funcionament del programa:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/QHZGWsMWOeM" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Punxa aquí per a veure un exemple de pencast de la web de LiveScribe.

Molt més que un bolígraf

L’Echo pot personalitzar-se amb diferents aplicacions que poden resultar-nos d’utilitat i, el millor, és que pot programar-les qualsevol i que s’ha consolidat una comunitat de programadors. Açò és garantia que el nostre smartpen no es quedarà obsolet a curt o mig termini i que disposarem d’actualitzacions i/o noves aplicacions.

Algunes de les aplicacions disponibles consisteixen en diccionaris d’idiomes, traductors de frases útils per a viatjar, jocs, reconeixedors de caràcters OCR, etc.

En el següent vídeo podeu veure una petita demostració:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Y1XMcAd-ipo" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

D’altra banda, LiveScribe ha dissenyat una aplicació gratuïta, “Pencast Player“, per a la reproducció de pencast en els dispositius iPad, iPhone i iPod Touch. D’aquesta manera, amb un d’aquests dispositius, podríem accedir a les nostres notes des de qualsevol lloc.

A favor…

  • Senzillesa d’ús: la corba d’aprenentatge és molt baixa.
  • Enregistrament d’àudio sincronitzat amb l’escriptura: ens permet tenir molta més informació i saber en quin context s’han pres les anotacions.
  • Comunitat de desenvolupadors: ofereix la possibilitat de programar o obtenir noves aplicacions.

En contra…

El preu i els recanvis:

  • La versió normal de 2GB costa uns $170 i la de 4GB uns $200 (inclou el smartpen, un bloc de 50 pàgines, 2 recanvis de tinta, 2 caputxons i un cable micro-USB).
  • Entre els distribuïdors a Espanya, només he trobat un pack especial (diguem, de luxe) que inclou, a més dels accessoris del pack normal, el bolígraf de 8GB, llicència personal del programari “OCR Myscript” per a Livescribe, auriculars premium Echo, amb micròfons incorporats per a enregistrament d’alta qualitat i portafolis en cuir. Tot el paquet costa 319€.
  • Si volem adquirir noves aplicacions haurem de pagar-les a part.
  • Els cartutxos de tinta són de menor capacitat que els habituals.
  • Els fulls han de ser de paper especial.

En resum

L’Echo smartpen és un dispositiu que facilita la presa d’anotacions de seminaris, classes o reunions. A simple vista, ens resulta molt atractiu fins i tot amb l’inconvenient del preu i del seu ús exclusiu en paper especial. No obstant això, per a no portar-nos sorpreses desagradables, estaria bé poder provar-ho i comprovar que compleix amb les nostres expectatives: si captura la nostra cal·ligrafia amb fidelitat, si captura igualment els dibuixos o diagrames per molt complexos que siguen, si la qualitat de l’àudio és acceptable en un enregistrament real (en la qual estem situats a certa distància de l’interlocutor), etc.

Fins al moment, sembla que en LiveScribe han escoltat les queixes dels usuaris i han anat millorant diferents aspectes. Una de les seues pròximes millores serà la capacitat de digitalitzar notes a temps real a través del connector USB.

Enllaços relacionats

A continuació, incloem l’enllaç a alguns vídeos que poden ajudar-vos si decidiu adquirir aquest smartpen. També poden servir per a obtenir més informació sobre el funcionament del producte.

Configuració del bolígraf en castellà:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/su4z6FcmvBA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Començar a usar el bolígraf:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/OKK9_6jtGWs" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Exemple de funcionament:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/VTiWT2HGioE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

3 replies on “Bolígrafos que graban y escriben”

Existe una version interesante de Staedtler, a 99€ que es muy flexible. ¿la conoceis?

Hola José Antonio,
efectivamente, en el mercado encontrarás infinidad de marcas y modelos de bolígrafo digital.
Creo que el que tú nos propones es muy parecido al Zpen, que comentamos también en su día en este mismo blog.

El Echo de Livescribe, es algo más caro, debido a que incorpora un micro para grabar el audio sincronizado con la escritura.

Elegir una opción u otra, dependerá de las necesidades de cada uno.

¡Gracias por tu aportación!

Saludos

Siento comunicarles que el citado bolígrafo tiene un problema: El conector del bolígrafo es de mala calidad, de manera que por el simple uso de conectar el bolígrafo al USB para introducir la información al ordenador, llegará un momento que se estropeará. He tenido dos: el primero de 8 GB , no me duró 1 año y el segundo de 4 GB solo me ha durado dos meses. Además no te resuelven el problema te dirán que es de mal uso. Cuando lo que simplemente ocurre es que de poner y quitar, para realizar la grabación en el ordenador, se deteriora fácilmente. En definitiva un producto que parece interesante pero mal acabado y con mala atención al cliente.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *