divulgació

Més enllà de l’any de l’astronomia

L’any 2009 se celebrà l‘any de l’astronomia en commemoració del 400 aniversari de les primeres observacions telescòpiques de Galileu Galilei.  La Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) recull materials en col·laboració amb el centre de documentació i experimentació en ciències (cdec), el centre de recursos per ensenyar i aprendre matemàtiques (creamat), el servei de coordinació dels serveis educatius, el servei de tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement i la xarxa catalana de l’AIA-IYA2009.

Una gran part dels investigadors en astronomia i astrofísica pertanyen a la Societat Espanyola d’Astronomia on trobareu tota la informació sobre l’astronomia en Espanya. El desenvolupament tecnològic es troba relacionat amb els avanços en la ciència, en general, i en l’astrofísica, en particular. Els enginyers interessats en la ciència tenen oportunitats per a desenvolupar la seua trajectòria professional en grans projectes d’astronomia i astrofísica, com per exemple:

1. Telescopis. El Gran Telescopi de Canàries (GTC) és un telescopi d’espill primari segmentat de 10,4 m de diàmetre en un dels millors llocs de l’hemisferi nord: l’Observatori del Roque de los Muchachos (La Palma, Illes Canàries). Aquest telescopi és un projecte internacional on Espanya ha liderat el seu desenvolupament amb institucions com l’Institut Astrofísic de Canàries (IAC), amb el suport de l’Administració de l’Estat, i la Comunitat Autònoma Canària. Ha rebut ajudes dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) i la participació de Mèxic (Institut d’Astronomia de la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, IA-UNAM, i Institut Nacional d’Astrofísica, Òptica i Electrònica, INAOE) i Estats Units (Universitat de Florida).
  2. Instrumentació. Si els telescopis milloren les prestacions, la instrumentació que s’ha d’acoblar també necessita nous desenvolupaments i noves generacions d’instruments. El futur és el desenvolupament tecnològic i el GTC també treballa en aquest sentit.
  3. Astronomia Espacial. L’atmosfera terrestre impedeix l’arribada a la superfície de radiació perillosa per a l’ésser humà, com raigs X o ultraviolats. Però també impedeix que arriben a la seua superfície altres bandes electromagnètiques, com microones, radiació d’alta energia o part de l’infraroig. Per tant, l’única forma de detectar aquesta radiació és posant en òrbita telescopis o observatoris espacials. Aquests projectes són un repte científic i tecnològic que es presenten a les diferents agències espacials del món. Entre elles l’Agència Espacial Europea (ESA), l’Agència Espacial Nord-americana (NASA), l’Agència Espacial Japonesa (JAXA), etc. encara que la cooperació internacional és molt comú. El portal per a conèixer l’astrofísica d’altes energies és el HEASARC (High Energy Astrophysics Science Archive Center).

A continuació teniu la imatge amb l’enllaç a un vídeo de presentació en castellà de l’ESA (història, programes, organització i  la institució) i l’enllaç a la pàgina multimèdia on es poden veure i/o descarregar altres vídeos que poden ser d’interés.