Període d'adaptació

Més experiències sobre el període d’adaptació

Hola companys/companyes:som María Camús i David Giménez són companys nostres de l’assigantura però que estan fent el practicum, mireu els que ens conten.

Aprofitem aquest espai per a contar-vos un poc cóm es gestiona el període d’adaptació al col•legi on estem fent el practicum:
1) En primer lloc, abans que acabe aquest any acadèmic, allà pel mes de juny, el mestre o mestra que el proper any serà el tutor de la classe de 3 anys té una reunió amb els pares dels xiquets/xiquetes que ingressaran en setembre per primera vegada a l’escola. Aquesta reunió serveix per a comunicar-los les principals pautes d’actuació a tenir en compte de cara a la seua futura incorporació en setembre: control d’esfínters, eliminació del pipó (si és el cas), tractament com a nens majors, etc. A més a més, se’ls dóna ja la citació per a la primera reunió del curs, que tindrà lloc la primera setmana de setembre.

2) En la reunió de setembre, el tutor tracta entre d’altres el següents temes:
– Explicació de l’entrada escalonada.
– Vestimenta i coses a dur (ampolla d’aigua, babi amb nom, etc)
– Funcionament de la compra del material escolar: material socializat, és a dir, els pares han d’ingressar una quantitat i els mestres s’encarreguen amb aquests diners de comprar tot el material necessari al llarg del curs.
– Citació per a dur a terme una entrevistes personal amb cada pare/mare dels xiquets.

3) Entrevista personal: per a conèixer millor les circumstàncies personals i familiars de cada xiquet. veure model d’entrevista al document adjunt

4) Entrada escalonada: es divideixen els xiquets en 4 grups equitatius: A, B, C i D (més o menys 6 xiquets per grup) i durant la primera setmana de curs s’incorporen escalonadament:

– Dia 1: 9.15-10:45  A / 11.30-13.00  B
– Dia 2: 9.15-10:45  C / 11.30-13.00  D
– Dia 3: 9.15-10:45  A+B / 11.30-13.00  C+D
– Dia 4: 9.15-10:45  A+C / 11.30-13.00  B+D
– Dia 5: 9.15-10:45  A+D / 11.30-13.00  B+C

Després, durant la segona setmana del curs, ja van tots els xiquets junts (A+B+C+D), però amb un horari reduït. (de 9.00-12.00). Finalment, a partir del dia 11 fan horari normal d’estiu (9.00-13.00).

5) En quant a les activitats realitzades durant aquestes primeres setmanes s’adrecen a la presentació i coneixement de la resta de companys, de l’aula (taules, perxes, racons, etc) i de les instal•lacions principals de l’escola per tal de fomentar seguretat i confiança en els xiquets, l’establiment de rutines bàsiques i el joc lliure. És molt important que des del primer dia, el mestre tutor tinga preparada l’aula amb fotografies dels xiquets tant a les taules com als penjadors.

One reply on “Més experiències sobre el període d’adaptació”

Hem resulta molt interesant que els nostres companys ens conten les seus pròpies experiències a l´aula ja que a l´any que bé ens tocarà a tots nosaltres i anirem a descubrir un nou mon i en un principi no sabrem com actuar davant aquests xiquets. Per això es molt important el tindre en compte experiències d´altres persones.
En l´experiència que ens conten els nostres companys també està al col.legi on jo anava que ara van les meus cosines. També la primera Setmana els xiquets es dividixen per grups i la segona ja comensen tots junts amb activitats relacionades amb el periode d´adaptació, presentació de tots els companys etc…
Pense que es una bona manera d´actuar davant aquests xiquets tant petits ja que són molts xicotets i el fet de entrar tots de colp fa que la mestra no estiga tan pendent de les característiques de cada un. Molts col.legis actuen d´aquesta manera però hi ha altres que opten perque la primera Setmana ja estiguen tots a l´aula i compartixquen experiències tots junts.
El fet de posar aquesta entrada en el blog com ja he dit abans m´ha resultat molt interessant i aquests companys ens podrien donar més informació conforme aniguem avansant en la classe teòrica.
Ja que hui no he pogut assitir a classe per malatia a veure si a la setmana que be puc continuar sentit més informació sobre els exemples de col.legis que utilitzen un bon model d´organització d´aula, models d´horaris, periodes d´adaptació etc.. així tendrem més informació per al nostre projecte personal.

Comments are closed.