Tema 2. Oscil·lacions i ones (II)

En aquesta sessió continuem analitzant el moviment oscil·latori, però tractarem de la física de les ones. Les ones viatgen per diversos medis materials com ara l’aire, l’aigua, la terra, i també per l’espai on no hi ha cap medi material per a propagar-se. Les ones transporten energia i moment lineal, però no transporten matèria. Algunes aplicacions pràctiques del coneixement del moviment ondulatori són els radars de la policia, amb els quals “cacen”  a les persones que circulen amb excés de velocitat, o els comandaments a distància, amb els quals podem canviar els canals de televisió, ràdio o obrir portes de garatge. Els equipaments sonogràfics, que utilitzen ones ultrasòniques, aplicats a la medicina permeten obtenir imatges del fetus a l’úter de la mare. Entendre com actuen les ones en presència d’obstacles ajuda a dissenyar els auditoris per a tenir la millor acústica possible. El resum en castellà d’aquesta sessió la podeu consultar ací.

En aquesta sessió tractarem el moviment ondulatori simple, distingint entre ones longitudinals i transversals, i estudiarem les ones periòdiques, especialment les ones harmòniques. Obtindrem l’expressió matemàtica, una equació diferencial, que s’anomena equació d’ona, i la solució general de la qual és precisament la funció d’ona. També veurem com es mouen les ones en dues i tres dimensions i analitzarem l’energia del moviment ondulatori, la interferència d’ones harmòniques i les ones estacionàries.

L’Univers Mecànic i més Enllà” és una sèrie de 52 vídeos produïdes pel California Institute of Technology and Intelecom en 1985 i presentada pel Professor David L.  Goodstein. YouTube permet la visió d’alguns capítols d’aquest curs en castellà, encara que els drets d’autor poden prohibir la seua emissió. A continuació podeu trobar la sessió corresponent a les ones.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/JNCaPqwNbbI" width="640" height="480" wmode="transparent" /]