Tema 3. Termodinàmica (II)

Aquesta segona sessió es dedicarà a la definició dels conceptes de sistemes termodinàmics, equació i variables d’estat, processos termodinàmics i formulació del primer principi de la Termodinàmica. Els sistemes termodinàmics poden intercanviar matèria i energia (no només calor sinó també treball) des d’aquests cap l’exterior i al revés. Tractarem el treball termodinàmic com a transferència d’energia entre un sistema i el seu entorn i es desenvoluparà a partir de la definició de treball mecànic. És a dir, com el treball que realitza la força deguda a la pressió d’un fluid sobre un èmbol mòbil.

Tenint en compte les definicions de l’equació i variables d’estat es formula el primer principi de la Termodinàmica que estableix que en tot procés en què se cedeix calor al sistema i aquest fa un treball, l’energia total transferida al sistema és igual al canvi en la seua energia interna. A la vegada, aquest principi representa el principi de conservació de l’energia que posa de manifest els resultats de totes les experiències desenvolupades per a relacionar el treball realitzat per o sobre un sistema termodinàmic, el calor absorbit o cedit i l’energia interna del propi sistema. Per a acabar aquesta sessió, s’estudiaran les diferents transformacions termodinàmiques reversibles per a un gas perfecte o ideal. A partir de les capacitats molars a pressió i volum constant per a gasos ideals, s’establirà la relació de Mayer i s’analitzaran les diferents transformacions termodinàmiques per a processos reversibles en gasos ideals.

El Professor del MIT (Massachussetts Institute of Technology) té un curs de física sencer enregistrat, lògicament en anglés, i podeu escoltar en el següent vídeo la sessió corresponent a la llei de gasos ideals.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/5uHSl7A5GEk" width="480" height="360" wmode="transparent" /]

La versió en castellà d’aquesta sessió i la bibliografia es poden consultar ací.