Ejercicios tipo investigación (III)/Exercicis tipus investigació (III)

Este tipo de ejercicios plantean problemas abiertos y sin datos numéricos. El alumnado debe elaborar una propuesta de solución preguntándose qué conocimientos necesita para poder plantearla y los datos que se deberían obtener. Algunas situaciones que se adaptarían al tercer bloque de contenidos “Termodinámica” podrían ser las siguientes:

1. ¿Por qué se forman placas de hielo sobre el asfalto cuando la temperatura es superior a la de congelación del agua?
  2. Un ingeniero dice que ha conseguido diseñar un nuevo motor diésel que consume menos combustible que cualquier otro anterior a su descubrimiento. Dos aspectos del diseño son los responsables de este increíble ahorro: 1) el motor está fabricado completamente de aluminio para reducir el peso del automóvil, y 2) el tubo de escape del motor se utiliza para precalentar el aire hasta los 50 ºC antes de pasar al cilindro para aumentar la temperatura final del gas comprimido. El motor tiene una relación de compresión de 14,5. Se puede considerar el proceso de compresión adiabático y el aire como gas ideal diatómico. ¿Puede ser esto cierto?
  3. La central nuclear de Cofrentes, en la provincia de Valencia, está situada en la margen derecha del río Júcar, dispone de un Reactor de Agua en Ebullición (BWR/6) y produce 1,092 GW de potencia. En el proceso de producción de energía se realizan transformaciones termodinámicas como las estudiadas en este bloque.

Aquest tipus d’exercicis plantegen problemes oberts i sense dades numèriques. L’alumnat ha d’elaborar una proposta de solució preguntant-se què coneixements necessita per a poder plantejar-la i les dades que s’haurien d’obtenir. Algunes situacions que s’adaptarien al tercer bloc de continguts “Termodinàmica” podrien ser les següents:

1. Per què es fan plaques de gel sobre l’asfalt quan la temperatura és superior a la de congelació de l’aigua?
  2. Un enginyer diu que ha aconseguit dissenyar un nou motor dièsel que consumeix menys combustible que qualsevol altre anterior al seu descobriment. Dos aspectes del disseny són els responsables d’aquest increïble estalvi: 1) el motor està fabricat completament d’alumini per a reduir el pes de l’automòbil, i 2) el tub d’escapament del motor s’utilitza per a escalfar l’aire fins als 50 ºC abans de passar al cilindre per a augmentar la temperatura final del gas comprimit. El motor té una relació de compressió de 14,5. Es pot considerar el procés de compressió adiabàtic i l’aire com a gas ideal diatòmic. Pot ser açò cert?
  3. La central nuclear de Cofrentes, en la província de València, està situada en la marge dreta del riu Xúquer, disposa d’un Reactor d’Aigua en Ebullició (BWR/6) i produeix 1,092 GW de potència. En el procés de producció d’energia es realitzen transformacions termodinàmiques com les estudiades en aquest bloc.