Tema 4. Camp elèctric (III)

L’última sessió d’aquest bloc se dedicarà a l’estudi del corrent elèctric, és a dir, analitzar el moviment de les càrregues dins d’un conductor a causa de l’existència d’un camp elèctric. S’iniciarà amb una descripció de la natura del corrent elèctric i es definiran els conceptes d’intensitat de corrent elèctrica i densitat de corrent. La intensitat de corrent es defineix com la càrrega que travessa una superfície per unitat de temps, i la densitat de corrent en un conductor com la intensitat per unitat de superfície, que és una magnitud vectorial la direcció de la qual és la de la velocitat de les càrregues.

Es continuarà amb la deducció de la llei d’Ohm a partir de l’equació general de la conducció elèctrica i es definiran els conceptes de resistència, resistivitat iy conductivitat. També s’analitzaran les associacions de resistències i la resistència equivalent en cada cas. Es farà una breu descripció d’instruments de mesura de magnituds elèctriques.

En tot circuit elèctric es produeix una pèrdua d’energia potencial, que és la que guanya el conductor en forma de calor, la qual irradia a l’exterior, conegut com efecte Joule. Per tant, per a mantenir un circuit de corrent continu es necessiten dispositius que proporcionen energia elèctrica a aquest. S’acabarà la sessió amb l’estudi del circuits de corrent continu i obtindrem l’equació de circuits senzills i la resolució de circuits complicats mitjançant les regles de Kirchhoff, el mètode de les corrents de malla i el teorema de Thévenin.

El Professor Walter Lewin del MIT (Massachussetts Institute of Technology) té un curs de física sencer enregistrat, lògicament en anglés, i podeu escoltar en el següent enllaç la sessió corresponent a la resolució de circuits de corrent continu mitjançant les regles de Kirchhoff.

ocw_mitLa sessió dedicada a circuits la podeu seguir en el vídeo següent.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/RQX8I9ZWtPQ" width="480" height="360" wmode="transparent" /]