Ejercicios tipo investigación (IV)/Exercicis tipus investigació (IV)

Este tipo de ejercicios plantean problemas abiertos y sin datos numéricos. El alumnado debe elaborar una propuesta de solución preguntándose qué conocimientos necesita para poder plantearla y los datos que se deberían obtener. Algunas situaciones que se adaptarían al cuarto bloque de contenidos “Campo eléctrico” podrían ser las siguientes:

1. Si queremos arrancar un coche utilizando la batería de otro vehículo, ¿qué borne de la batería del primer coche se debería conectar al positivo del segundo? ¿Qué puede suceder si no se realiza correctamente la operación? Trata de dibujar un esquema del circuito y busca datos para calcular la intensidad de carga del mismo.
  2. Un ingeniero quiere preparar unos aperitivos con sus compañeros y compañeras de piso para soportar la larga noche de estudio que les espera. De acuerdo a las características de la instalación eléctrica del piso, ¿podrían enchufar simultáneamente una tostadora, un microondas, una cafetera y un horno? Se tiene que tener una estimación de la máxima intensidad que soporta el o los fusibles.
  3. Se quiere construir un condensador de placas paralelas económico para utilizar en experiencias de laboratorio. Se diseñan las placas con papel de aluminio y se rellena el espacio entre las placas con polietileno. Estima la capacidad de un sistema como éste.

Aquest tipus d’exercicis plantegen problemes oberts i sense dades numèriques. L’alumnat ha d’elaborar una proposta de solució preguntant-se què coneixements necessita per a poder plantejar-la i les dades que s’haurien d’obtenir. Algunes situacions que s’adaptarien al tercer bloc de continguts “Camp elèctric” podrien ser les següents:

1. Si volem engegar un cotxe utilitzant la bateria d’un altre vehicle, quin born de la bateria del primer cotxe s’haurà de connectar al positiu del segon? Què succeiria si les bateries es connecten d’una manera incorrecta? Tracta de dibuixar l’esquema del circuit i busca dades per a calcular la intensitat de càrrega d’aquest.
  2. Un enginyer vol preparar un refrigeri amb els seus companys i les seues companyes de pis per a suportar la llarga nit d’estudi que els espera. D’acord a les característiques de la instal·lació elèctrica del pis, podrien engegar simultàniament una torradora, un microones, una cafetera i un forn? Cal tenir una estimació de la intensitat màxima que és capaç de suportar el fusible sense fondre’s.
  3. Es vol construir un condensador de plaques paral·leles econòmic per a utilitzar en experiències de laboratori. Es dissenyen les plaques amb paper d’alumini i omplim l’espai entre les plaques amb polietilè. Estimeu la capacitat d’un sistema com aquest.