Categories
curiositats

Frases de Galileo Galilei

Frases de Galileo Galilei

  1. La filosofía está escrita en ese gran libro del universo, que está continuamente abierto ante nosotros para que lo observemos.
  2. Primero que todo, vi la luna tan cerca como si estuviese apenas a una distancia de dos semidiámetros de la tierra. Después de la luna, observé frecuentemente otros cuerpos celestes, tanto estrellas fijas como planetas, con increíble deleite.
  3. La mayor sabiduría que existe es conocerse a uno mismo.
  4. Las matemáticas son el alfabeto con el cual Dios ha escrito el Universo.
  5. Digamos que existen dos tipos de mentes poéticas: una apta para inventar fábulas y otra dispuesta a creerlas.
  6. En lo tocante a la ciencia, la autoridad de un millar no es superior al humilde razonamiento de una sola persona.
  7. Nunca he encontrado una persona tan ignorante de la que no pueda aprender algo.
  8. El gran libro de la naturaleza está escrito en símbolos matemáticos.
Categories
curiositats

Influencias Galileo Galilei

Influencias Galileo Galilei

Categories
censures

POSICIÓ DE L’ESGLÉSIA ALS SEGLES XVII , XVIII , XX , XXI:

POSICIÓ DE L’ESGLÉSIA ALS SEGLES XVII , XVIII , XX , XXI:

Galileu, especialment per la seva obra Diàleg sobre els principals sistemes del món (1633), va qüestionar i va esquerdar els principis sobre els quals fins a aquest moment havien sustentat el coneixement i va introduir les bases del mètode científic que a partir de llavors es va ser consolidant. En filosofia aparegueren corrents de pensament racionalista (Descartis) i empíriques (veure Francis Bacon i Robert Boyle). -Tomba de Galileu en Santa Croce , Florència-
Segle XVII – La resistència a la separació entre ciència i teologia
La teoria de l’heliocentrisme, suposava qüestionar que els textos bíblics (com per exemple que la Terra fos el centre de l’Univers -geocentrisme-) fossin vàlids per a una veritable ciència. Les conseqüències no solament van ser per a la teologia i la ciència incipient, també es van produir conseqüències metafísiques i ontològiques, que produiran reaccions dels científics
Segle XVIII – Benedictí XIV autoritza les obres sobre l’heliocentrisme
El papa Benedictí XIV autoritza les obres sobre l’heliocentrisme en la primera meitat del segle XVIII, i això en dos temps:
En 1741, davant la prova òptica de l’òrbita de la Terra, va fer que el Sant Ofici donés a l’impressor la primera edició de les obres completes de Galileu.
En 1757, les obres favorables a l’heliocentrisme van ser autoritzades de nou, per un decret de la Congregació del *Índex, que retira aquestes obres del Index Librorum Prohibitorum.
Segle XX – Homenatge sense rehabilitació
A partir de Pío XII es comença a retre homenatge al gran savi que era Galileu. En 1939 aquest Papa, en el seu primer discurs a l’Acadèmia Pontifícia de les Ciències, a pocs mesos de la seva elecció al papat, descriu a Galileu «el més audaç heroi de la investigació … sense pors al preestablert i els riscos al seu camí, ni temor a trencar els monuments» El seu biògraf de 40 anys, el professor Robert Leiber va escriure: “Pío XII va ser molt acurat en no tancar cap porta a la ciència prematurament. Va ser enèrgic en aquest punt i va sentir pena pel cas de Galileu.”
En 1979 i en 1981, el papa Juan Pablo II encarrega una comissió d’estudiar la controvèrsia de Ptolomeu-Copèrnic dels segles XVI-XVII. Juan Pablo II considera que no es tractava de rehabilitació.
El 31 d’octubre de 1992, Juan Pablo II rendeix una vegada més homenatge al savi durant el seu discurs als partícips en la sessió plenària de l’Acadèmia Pontifícia de les Ciències. En ell reconeix clarament els errors de certs teòlegs del Segle XVII en l’assumpte.
El papa Juan Pablo II va demanar perdó pels errors que haguessin comès els homes de l’Església al llarg de la història. En el cas Galileu va proposar una revisió honrada i sense prejudicis en 1979, però la comissió que va nomenar a aquest efecte en 1981 i que va donar per conclosos els seus treballs en 1992, va repetir una vegada més la tesi que Galileu mancava d’arguments científics per demostrar l’heliocentrisme i va sostenir la innocència de l’Església com a institució i l’obligació de Galileu de prestar-li obediència i reconèixer el seu magisteri, justificant la condemna i evitant una rehabilitació plena.
El propi cardenal Ratzinger, prefecte de la Congregació per a la Doctrina de la Fe, ho va expressar rotundament el 15 de febrer de 1990 a la Universitat romana de la Sapienza, quan en una conferència va fer seva l’afirmació del filòsof agnòstic i escèptic Paul Feyerabend: L’Església de l’època de Galileu s’atenia més estrictament a la raó que el propi Galileu, i prenia en consideració també les conseqüències ètiques i socials de la doctrina galileiana. La seva sentència contra Galileu va ser raonable i justa, i només per motius d’oportunisme polític es legitima la seva revisió -P. Feyerabend, Contra l’opressió del mètode, Frankfurt, 1976, 1983.
Aquestes declaracions seran objecte d’una forta polèmica quan l’any 2008 el ja papa Benedictí XVI hagi de renunciar a una visita a la Universitat de Roma «La Sapienza».

És habitual en Ratzinger la cita d’autors, a priori contraris a les postures de l’Església, per reforçar les seves tesis, de la mateixa forma que cita a Paul Feyerabend al que qualifica de filòsof agnòstic i escèptic, cita també al que qualifica de marxista romàntic Ernst Bloch per justificar científicament, acollint-se a la teoria de la relativitat, la correcció de la condemna a Galileu no solament contextualitzada en la seva època sinó des de la nostra: Segons Bloch, el sistema heliocèntric -igual que el geocèntric- es funda sobre pressupostos indemostrables. En aquesta qüestió exerceix un paper importantíssim l’afirmació de l’existència d’un espai absolut, qüestió que actualment la teoria de la relativitat ha desmentit. Aquest (Bloch) escriu textualment: ‘Des del moment en què, amb l’abolició del pressupost d’un espai buit i immòbil, no es produeix ja moviment algun en aquest, sinó simplement un moviment relatiu dels cossos entre si, i la seva determinació depèn de l’elecció del cos assumit com en repòs, també es podria, en el cas que la complexitat dels càlculs resultants no mostrés això com a improcedent, prendre, abans o després, la terra com a estàtica i el sol com a mòbil’ -I. Bloch, El principi de l’esperança, Frankfurt, 1959, p. 290-. L’avantatge del sistema heliocèntric pel que fa al geocèntric no consisteix llavors en una major correspondència amb la veritat objectiva, sinó simplement en una major facilitat de càlcul per a nosaltres.
Sens dubte resulta més escandalosa per als científics l’asseveració, que també fa seva en aquestes mateixes pàgines, de C. F. Von Wizsäcker: Des de les conseqüències concretes de l’obra galileiana, C.F. Von Weizsäcker, per exemple, fa un pas avanci quan veu un ‘camí directíssim’ que condueix des de Galileu a la bomba atòmica .
Si ben Ratzinger considera que Galileu va obrir la ‘caixa de Pandora’ no es pot oblidar que serà la Congregació per a la Doctrina de la Fe o Sant Ofici qui condemna a Galileu. Serà així mateix la Inquisició com a conjunt d’institucions dedicades a la supressió de la heretgia la que santificarà la coerció, la tortura, el càstig, el ajusticiament i l’assassinat com a modus operandi necessari per preservar la veritat i el poder de la jerarquia catòlica. En aquest sentit, indica Savater, hi ha els qui intenten culpar a la il·lustració, i per tant també a la ciència i als seus precursors -Galileu, Descartis…- de tots els mals dels últims segles però hi ha no cal oblidar que: la Inquisició va inaugurar uns procediments de bussejo en la intimitat de les ments i càstig dels dissidents que després van culminar en el Terror revolucionari, el Gulag i altres abusos totalitaris que recentment alguns hagiògrafs han carregat gens menys que a compte…de la Il·lustració!.

Categories
invents

Proves del Sistema Heliocèntric presentades per Galileu

Proves del Sistema Heliocèntric presentades per Galileu

Segons Bertrand Russell , el conflicte entre Galileu i l’Església Catòlica va ser un conflicte entre el mètode d’inducció i el mètode de deducció. La inducció basada en l’observació de la realitat, pròpia del mètode científic que Galileu va usar per primera vegada, oferint proves experimentals de les seves afirmacions, i publicant els resultats perquè poguessin ser repetides, enfront de la deducció, a partir en última instància d’arguments basats en l’autoritat, bé de filòsofs com Aristòtil o de les Sagrades escriptures. Així, en relació a la seva defensa del Sistema Copernicà, Galileu sempre es va basar en dades extretes d’observacions experimentals que demostraven la validesa dels seus arguments. En resum, i a pesar que, en ocasions, se sosté que Galileu no va demostrar el moviment de la Terra, les proves de caràcter experimental, publicades per ell mateix de la seva argumentació són les següents:
Taques solars (primera prova). Un altre descobriment que refutava la perfecció dels cels va ser l’observació de taques en el Sol que va tenir lloc a la fi de 1610 a Roma, si bé va demorar la seva publicació fins a 1612. El jesuïta Cristoph Scheiner, amb el pseudònim de Pare Apelles, s’atribueix el seu descobriment i inicia una agra polèmica argumentant que són planetoides que estan entre el Sol i la Terra. Per contra, Galileu demostra, amb l’ajuda de la teoria matemàtica dels versenos que estan en la superfície del Sol. A més, fa un altre important descobriment en mostrar que el Sol està en rotació, la qual cosa suggereix que també la Terra podria estar-ho.
Taques solars (Segona prova). Novament, en la seva gran obra, el diàleg sobre els sistemes del món, Galileu reprèn l’argument de les taques solars, convertint-ho en un poderós argument contra el sistema de Tycho Brahe, l’únic refugi que quedava als geocentrismes. Galileu presenta l’observació que l’eix de rotació del Sol està inclinat, la qual cosa fa que la rotació de les taques solars present una variació estacional, un “tentinejo” en el gir de les mateixes.
Si ben els moviments de les taques es poden atribuir al Sol o a la Terra, doncs geomètricament això és equivalent, resulta que no és així físicament, doncs és necessari tenir en compte les forces que els produeixen.
Si és la Terra la que es mou, Galileu indica que prou una explicació amb moviments inercials: la Terra en translació, i el Sol en rotació.

Per contra, si només es mou el Sol, és necessari que aquest estigui realitzant dos moviments diferents alhora, entorn també a dos eixos diferents, generats per motors sense cap plausibilitat física.

Aquest argument torna a ser una nova prova, al costat de les fases de Venus, de caràcter positiu i experimental que mostra el moviment de la Terra.

Muntanyes en la Lluna. Va ser el primer descobriment de Galileu amb ajuda del telescopi, publicat en el Sidereus Nuncius en 1609. Amb ell refuta la tesi aristotèlica que els cels són perfectes, i en particular la Lluna una esfera llisa i immutable. Enfront d’això, Galileu presenta nombrosos dibuixos de les seves observacions, i fins i tot estimacions de l’altura de muntanyes, si ben errats per realitzar estimacions incorrectes de la distància de la Lluna.
Nous estels. Va ser el segon descobriment de Galileu, també publicat en el Sidereus Nuncius. Va observar que el nombre d’estels visibles amb el telescopi es duplicava. A més, no augmentaven de grandària, cosa que sí ocorria amb els planetes, el Sol i la Lluna. Aquesta impossibilitat d’augmentar la grandària era una prova de la hipòtesi de Copèrnic de l’existència d’un enorme buit entre Saturn i els estels fixos. Aquesta prova refutava el millor argument a favor del sistema ptolemaic, a saber que de ser certa la teoria copernicana, hauria d’observar-se el paral·lelisme, o diferència de posicions dels estels depenent de lloc de la Terra en la seva òrbita. Així, a causa de l’enorme llunyania de les mateixes en relació al tamany de l’òrbita no era possible apreciar aquesta paral·lelisme.

Les fases de Venus. Aquesta prova és un magnífic exemple d’aplicació del mètode científic, que Galileu va usar per primera vegada. L’observació la va fer en 1610, encara que va demorar la seva publicació fins al Ensayador, aparegut en 1623, si bé per assegurar la seva autoria va fer circular un criptograma, anunciant-ho de forma xifrada. Va observar les fases, al costat d’una variació de grandària, que són només compatibles amb el fet que Venus giri al voltant del Sol, ja que presenta la seva menor grandària quan es troba en fase plena i el major, quan es troba en la nova; és a dir, quan està entre el Sol i la Terra. Aquesta prova refuta completament el sistema de Ptolomeu que es va tornar insostenible. Als jesuïtes del Col·legi Romà només els quedava l’opció d’acceptar el sistema copernicà o buscar una altra alternativa, la qual cosa van fer refugiant-se en el sistema de Tycho Brahe, donant-li una acceptació que fins llavors mai havia tingut.

Argument de les marees. Presentada en la quarta jornada del diàleg sobre els dos sistemes del món. És un argument brillant i propi del geni de Galileu, no obstant això, és l’únic dels quals presenta que estava equivocat.  Segons Galileu, el moviment rotatori de la Terra, en moure’s en la seva translació al voltant del Sol fa que els punts situats en la superfície Terra sofreixin acceleracions i desceleracions cada 12 hores, que serien les causants de les mars. En essència, l’argument és correcte, i aquesta força existeix en realitat, si ben la seva intensitat és moltíssim menor que la que Galileu calcula, i no és la causa de les marees. L’error prové del desconeixement de dades importants com la distància al Sol i la velocitat de la Terra. Si ben estava equivocat, Galileu va desacreditar completament la teoria de l’origen lunar d’aquestes forces per falta d’explicació de la seva naturalesa, i del problema d’explicació de la marea alta quan la Lluna està en sentit contrari, doncs al·lega que la força seria atractiva i repulsiva alhora. Seria necessari esperar fins a Newton per resoldre aquest problema, no només explicant l’origen de la força, sinó també el càlcul diferencial per explicar la doble inflor. Però, encara equivocada, situada en el seu context, la tesi de Galileu presentava menys problemes i era més plausible en la seva explicació de les marees.

Satèl·lits de Júpiter. Probablement el descobriment més famós de Galileu. Ho va realitzar el 7 de gener de 1610, i va provocar una commoció en tota Europa. Cristóbal Clavio, astrònom del Col·legi Romano dels jesuïtes, va afirmar: “Tot el sistema dels cels ha quedat destruït i ha d’arreglar-se”. Era una important prova que no tots els cossos celestes giraven entorn de la Terra, doncs aquí hi havia quatre planetes (en la concepció de planetes que llavors es concebia, que incloïa la Lluna i el Sol) que ho feien entorn de Júpiter.

Categories
censures

Galileu va ser obligat a pronunciar

Galileu va ser obligat a pronunciar el següent:
“Jo, Galileu Galilei, fill del difunt Vicenzio Galilei de Florència de 70 anys d’edat, sent citat personalment a judici i agenollat davant vosaltres, els Eminents i Reverends Cardenals, Inquisidores Generals de la República Universal Cristiana, tenint davant la meva els Sagrats Evangelis, que toco amb les meves pròpies mans, juro que sempre he cregut i amb l’ajuda de Déu creuré en el futur, tots els articles que les Sagrades Escriptures sostenen, ensenyen i prediquen, i abandó per sempre l’opinió falsa que sosté que el sol és el centre del món i immòbil, i també a un llibre que he escrit i publicat i que tracta de la mateixa doctrina i desig apartar-me d’ells amb un cor sincer i fe veritable, jo abjuro, maleeixo i detesto els errors i heretgies esmentats, i en general tot el meu error contrari a la Sagrada Església; i juro que mai, que mai més en l’avenir diré o afirmaré gens, verbalment o per escrit, i si sabés d’algun heretge o sospitós de heretgia, ho denunciaré a aquest Sant Ofici. Juro i prometo que compliré i observaré fidelment totes les penitències que m’han estat imposades i em sotmeto a totes les penes i càstigs si violés aquests juraments, i en testimoniatge d’això, amb la meva pròpia mà i subscrit aquest present escrit de la meva abjuració, que he recitat paraula per paraula a Roma, en el convent de Minerva, el 22 de juny de 1633 “.

Categories
censures

El document de la sentència a Galileu

 

El document de la sentència a Galileu per la Inquisició diu:
“…. Tu, Galileu fill del difunt Vicenzio Galilei de Florència, de 70 anys d’edat, vas ser denunciat en 1615, a aquest Sant Ofici per sostenir com a veritable una falsa doctrina ensenyada per molts i que afirma que el sol està immòbil en el centre del món i que la terra es mou al voltant del sol i posseeix també un moviment diürn o de rotació; així com per tenir deixebles a els qui instrueixes en les mateixes idees, sí com per mantenir correspondència sobre el mateix tema amb alguns matemàtics alemanys; així com per publicar certes cartes sobre les taques del sol; així com per respondre a les objeccions que se susciten contínuament per les Sagrades Escriptures i sostenir diverses proposicions contràries al veritable sentit i autoritat de les Sagrades Escriptures. Per això, aquest Sagrat Tribunal desitjós de prevenir el desordre i el prejudici de la sagrada fe i atenent el desig de La seva Santedat i dels Eminentísimos Cardenals d’aquesta Suprema Universal Inquisició, qualifica la proposició de l’estabilitat del Sol i del moviment de la Terra segons els qualificadors teològics com segueix:
1.- La proposició de ser el sol el centre del món i immòbil en el seu lloc és absurda, filosòficament falsa i formalment herética, perquè és precisament contraria a les Sagrades Escriptures.
2.- La proposició de no ser la terra el centre del món, ni immòbil, sinó que es mou al voltant del Sol i també amb un moviment diürn, és també absurda, filosòficament falsa i teològicament errònia en la fe.

Categories
invents

Galileo (Sistema de navegació per satèl·lit)

Galileu és un sistema global de navegació per satèl·lit (GNSS) desenvolupat per la Unió Europea (UE), amb l’objecte d’evitar la dependència dels sistemes GPS i GLONASS. Al contrari d’aquests dos, serà d’ús civil. El sistema s’espera engegar en 2014 després de sofrir una sèrie de revessos tècnics i polítics per a la seva engegada.
Inicialment Galileu anava a estar disponible en el 2008, encara que el projecte acumula ja tres anys de retard i no podrà comercialitzar els seus primers serveis fins a 2014, entre altres motius, per dissensions entre els països participants.

El 28 de desembre de 2005 es va llançar el satèl·lit Giove-A (Galileu in-orbit validation element), primer d’aquest sistema de localització per satèl·lit, des del cosmódromo de Baikonur, a Kazakhstan. El segon dels satèl·lits de prova, el Giove-B hauria d’haver-se llançat a l’abril de 2006, però per problemes amb l’ordinador a bord, el llançament va ser retardat fins al passat 25 d’abril de 2008, tenint lloc des del mateix cosmódromo.

A l’abril de 2004 va entrar en funcionament el sistema EGNOS, un sistema de suport al GPS per millorar la precisió de les localitzacions. En altres regions del món hi ha altres sistemes similars compatibles amb EGNOS: WAAS d’Estats Units, MSAS de Japó i el GAGAN de l’Índia.

Les fases establertes per a la implementació del sistema són:
Definició (2000-2003)

Desenvolupament i validació en òrbita (2004-2008)

Desplegament (2008-2010)

Explotació comercial (a partir de 2010-2015)

Categories
curiositats

Un oceà de magma fos en una lluna de Júpiter

Solament dos cossos del Sistema Solar, que se sàpiga, té activitat volcànica amb erupcions magmàtiques: un és la Terra, l’altre és io, una de les quatre llunes de Júpiter descobertes per Galileu Galilei. io, de grandària lleugerament superior a la nostra lluna, té uns 400 volcans actius i es produeix allí cada any cent vegades més magma que en tots els terrestres. Explicar el vulcanisme actiu d’aquest satèl·lit jupiterino ha estat un repte des que la nau espacial Voyager-1 ho va descobrir en 1979 i ara, gràcies a la revisió de les dades obtingudes per una altra missió de la NASA, la Galileu, uns científics afirmen tenir proves que corroboren la millor teoria: a l’interior de io, sota l’escorça freda, hi ha un oceà de magma fos, almenys en part.

L’estructura interna de la lluna jupiterina io, desvetllada per les alteracions generades en el camp magnètic de Júpiter i mesures per la nau espacial Galileu.- XIANZHE JIA (O.MICHIGAN) / KRISHAN K.KHURANA (UCLA).

“És emocionant comprendre finalment d’on surt el magma i tenir una explicació per a alguns dels misteriosos senyals que vèiem en alguns registres obtinguts per la Galileu”, afirma Krishan K.Khurana, científic de la Universitat de Califòrnia en els Àngels (UCLA) i antic expert de la missió Galileu.

Per descomptat, no és tasca senzilla determinar l’estructura interna d’un cos en òrbita del llunyà Júpiter (588 milions de quilòmetres de distància mínima de la Terra) i sense sismòmetres allí. Khurana i els seus col·legues expliquen l’últim nombre de la revista Science com ho han aconseguit analitzant de nou les dades preses pel magnetòmetre que portava a bord la Galileu en quatre sobrevuols de io, però sobretot en dues d’ells complerts a l’octubre de 1999 i al febrer de 2000. La nau de la NASA va ser llançada des de Florida en 1989, va arribar a Júpiter en 1995 i es va posar en òrbita; va estar prenent dades amb els seus diferents instruments fins que es va donar per finalitzada la missió, en 2003, i es van enviar ordres a l’artefacte per realitzar una maniobra d’autodestrucció capbussant-se en l’atmosfera jupiterina (evitant així que en el futur pogués precipitar-se en la superfície d’alguna de les llunes i contaminar-la).

“El magma calent de io és un conductor elèctric milions de vegades millor que les roques normals que es troben en la superfície terrestres”, explica Khurana en un comunicat de la UCLA. “Igual que les ones emeses pels detectors de metalls que s’utilitzen en els aeroports reboten contra les monedes que portes en la butxaca desvetllant la seva presència, el camp magnètic rotatori de Júpiter rebota constantment amb les roques foses de l’interior de io i el senyal del rebot pot ser detectada per un magnetòmetre instal·lat en una nau espacial allí”. Aquests senyals eren les que resultaven inexplicables fa una dècada i ara, en ser revisades, desvetllen la presència d’una capa de magma a l’interior d’aquesta lluna amb un espessor superior als 50 quilòmetres, i almenys el 20% ha d’estar fos.

A la Terra els volcans estan localitzats en zones concretes, com l’anomenat anell de foc que voreja el Pacífic. En io, el satèl·lit galinea més propera a Júpiter, hi ha volcans per tots els costats. La temperatura de la lava en la superfície indica que a l’interior han d’aconseguir-se entre 1.250 i 1.450 graus centígrads, assenyalen els científics en el seu article en Science.
El que va conduir a aquests investigadors a la revisió de les dades de la Galileu anys després de concloure la missió van ser les propietats d’unes roques anomenades ultramáfiques, capaces de transportar corrent elèctric quan estan foses. Són roques d’origen igni, és a dir, que es formen en refredar-se el magma, expliquen els experts de la UCLA. Khurana i els seus col·legues van tenir la idea de comprovar si els estranys registres del magnetòmetre de la Galileu respondrien al flux de corrent elèctric en una capa de roques d’aquest tipus foses o parcialment foses a l’interior de io. I van donar en el clau: les anàlisis mostren que poden ser roques semblants a unes riques en silicats, ferro i magnesi que es troben, per exemple, a la illa àrtica de Spitsbergen (Noruega).


Categories
curiositats

Rajoy proposa que el nou centre Galileu de la UE es cridi Loyola de Palacio

Rajoy proposa que el nou centre Galileu de la UE es cridi Loyola de Palacio
El president del Partit Popular, Mariano Rajoy, ha proposat al vicepresident i comissari d’Indústria de la Comissió Europea, Antoni Tajani, que el nou centre Galileu de la Unió Europea porti el nom de Loyola de Palacio.
El centre Galileu de la Unió Europea, que tindrà la seva nova seu a Madrid, es tracta d’un centre de servei del sistema de navegació global per satèl·lit.

Rajoy considera que aquesta iniciativa suposa el reconeixement a la labor exercida per la dirigent del Partit Popular, Loyola de Palacio, morta en 2006 i principal impulsora d’aquest gran projecte d’innovació i comunicació europea. Mariano Rajoy va traslladar aquesta proposta a Tajani en la reunió que tots dos han mantingut a Madrid.

Així mateix, en aquesta trobada cordial també va participar el director adjunt de la direcció general d’empresa i Indústria de la Comissió Europea, Daniel Calleja i uns altres dels temes que es van abordar va ser la importància del teixit empresarial a Europa i, concretament a Espanya, per a l’estimulació de la creació d’ocupació.

Categories
censures

La condemna de 1633

El 21 de febrer de 1632, Galileu, protegit pel papa Urbà VIII i el gran duc de Toscana Fernando II de Médicis, publica a Florència el seu diàleg sobre els principals sistemes del món, on es burla implícitament del geocentrisme de Ptolomeu. El Diàleg és alhora una revolució i un veritable escàndol. El llibre és en efecte obertament pro-copernicà, ridiculitzant audaçment la interdicció de 1616 (que no serà aixecada fins a 1812: a verificar).
El Diàleg es desenvolupa a Venècia durant quatre jornades entre tres interlocutors: Filip Salviati, un Florentino seguidor de Copèrnic, Giovan Francesco Sagredo, un venecià il•lustrat sense prendre partit, i Simplicio, un mediocre defensor de la física aristotèlica, un personatge que alguns volen veure inspirat en Urbà VIII. Però, mentre que se li retreu el caràcter ostensiblement pejoratiu del nom, Galileu respon que es tracta de Simplicio de Cilicia. Molts autors coincideixen que Galileu no esperava aquestes reaccions ni que el Papa reaccionés posicionant-se entre els seus enemics.
En aquests quatre dies de discussió, Galileu, encara que ho tenia prohibit pel decret de 1616, presenta dues noves proves de caràcter experimental i observacional a favor de la teoria copernicana. La basada en el moviment de les marees, errònia, i la basada en la rotació de les taques solars, encertada i que refutava tant la ptolemaica (ja descartada per les fases de Venus), com la de Tycho Brahe, en el defensa de la qual s’havien refugiat els jesuïtes del Col•legi Roma. Això va motivar la intervenció de la Inquisició, que només li permetia a Galileu el presentar la teoria com a mera hipòtesi, i no presentar proves al seu favor.
D’altra banda, Galileu té a Roma poderosos enemics, fonamentalment entre els jesuïtes del Col•legi Roma, especialment Christopher Steiner i Orazio Grascci, els qui es consideraven la branca intel•lectual de l’Església, i els qui van poder ser els qui van iniciar el rumor que el Papa Urbà era, en realitat, el simpàtic però poc brillant Simplicio. Això va ser molt perjudicial per a Galileu, doncs a Roma era molt coneguda l’enorme autoestima del Papa. D’altra banda, tampoc va ajudar a Galileu l’escriure la seva citada obra en llengua vulgar, en comptes de fer-ho en l’idioma culte utilitzat llavors entre els homes de ciència, el llatí, doncs a l’Església no li agradava que les obres arribessin directament a l’home del carrer.
El procés realitzat per la Inquisició va ser irregular, doncs a pesar que el llibre havia passat el filtre dels censors, se li acusava d’introduir doctrines herètiques. ja que això deixava en mal lloc a aquests censors, l’acusació oficial va ser de violar la prohibició de 1616. Galileu va ser requerit per presentar-se a Roma, no obstant això, estava summament malalt i esgotat, i ja explicava 68 anys, per la qual cosa es va demorar a acudir, a més de que en aquests moments existia una epidèmia de pesta a Itàlia. Encara que va presentar certificats mèdics al•legant aquestes circumstàncies, a la fi de desembre de 1632 va ser comminat a acudir immediatament de grau o per força. Que no era voluntat seva el retardar el viatge ho prova el que, a causa de la pesta, fora retingut per espai de 42 dies per abandonar la Toscana. D’altra banda, el tracte rebut durant el procés va ser correcte, allotjat a les habitacions del palau de la Inquisició, i rebent totes les atencions que necessitava, si ben no va ser cap tracte especial diferent a la resta d’altres personalitats importants i persones de la seva condició.
El procés va començar amb un interrogatori el 9 d’abril de 1633, on Galileu no reconeix haver rebut expressament cap ordre del cardenal Bellarmino. D’altra banda, aquesta ordre apareix en un acta que no estava signada ni pel cardenal ni pel propi Galileu. Amb proves frèvoles és difícil realitzar una condemna, per la qual cosa és comminat a confessar, amb amenaces de tortura si no ho fa i promeses d’un tracte benvolent en cas contrari. Galileu accepta confessar, la qual cosa duu a terme en una compareixença davant el tribunal el 30 d’abril. Una vegada obtinguda la confessió, es produeix la condemna el 21 de juny. L’endemà, en el convent romà de Santa Maria Sopra Minerva, li és llegida la sentència, on se li condemna a presó perpètua, i se li commina a abjurar de les seves idees, cosa que fa seguidament. Després de l’abjuració el Papa commuta la presó per arrest domiciliari per a tota la vida. Giuseppe Baretti va afirmar que després de l’abjuració Galileu va dir la famosa frase «Eppur si muove» (i no obstant això es mou) però segons Stillman Drake Galileu no va pronunciar la famosa frase en aquest moment ja que no es trobava en situació de llibertat i sens dubte era desafiadora fer-ho davant el tribunal de cardenals de la Inquisició. Per Stillman si aquesta frase va ser pronunciada ho va anar en un altre moment.
El text de la sentència va ser difós per onsevulla: a Roma el 2 de juliol i a Florència el 12 d’agost. La notícia arriba a Alemanya a la fi d’agost, a Bèlgica al setembre. Els decrets del Sant Ofici no es publicaran mai a França, però, prudentment, René Descartis renúncia a la publicació del seu Món.
Molts (entre ells Descartis), en l’època, van pensar que Galileu era la víctima d’una confabulació dels jesuïtes, que es venjaven així de l’afront sofert per Horazio Grassi en el Saggiatore.