Categories
Aplicacions/Aplicaciones General Wikis

Trabajar con wikis

¿Quién no conoce la Wikipedia? Esa enorme enciclopedia en la que todos podemos, además de obtener conocimientos de tipos muy diversos, participar creando nuestros propios artículos, o revisando y modificando los existentes.

Siguiendo este popular ejemplo, podemos definir una wiki (o un wiki), como un espacio web en el cual, los contenidos son creados por múltiples participantes, utilizando directamente el navegador. Una de sus principales características técnicas, es la facilidad de creación y actualización de las páginas web que la conforman. Es habitual que se actualicen los contenidos sin necesidad de revisiones previas. (En este vídeo se explica el concepto de wiki de una manera visual y sencilla).

Por otro lado, es conveniente saber que también se le llama wiki al software que posibilita este tipo de espacios web.


Qui no coneix la Wikipedia? Aqueixa enorme enciclopèdia en la qual tots podem, a més d’obtenir coneixements de tipus molt diversos, participar creant els nostres propis articles, o revisant i modificant els existents.

Seguint aquest popular exemple, podem definir una wiki (o un wiki), com un espai web en el qual, els continguts són creats per múltiples participants, utilitzant directament el navegador. Una de les seues principals característiques tècniques, és la facilitat de creació i actualització de les pàgines web que la conformen. És habitual que s’actualitzen els continguts sense necessitat de revisions prèvies. (En aquest vídeo s’explica el concepte de wiki d’una manera visual i senzilla).

D’altra banda, és convenient saber que també s’anomena wiki al programari que possibilita aquest tipus d’espais web.

cas val foro

En el ámbito educativo podemos utilizar una wiki para fomentar el trabajo en equipo, a la vez que se permite al alumno encontrar la mejor forma de profundizar en la materia, de buscar información relacionada y asentar los conocimientos adquiridos (muchas veces, no somos conscientes de que no entendemos algo correctamente hasta que nos toca explicárselo a alguien).

Algunas de las aplicaciones de una wiki pueden ser, la creación de glosarios con términos específicos de una materia, la resolución de ejercicios, la documentación de procedimientos…

Actualmente, la mayor parte de wikis almacenan el historial de cambios, de modo que podemos recuperar fácilmente cualquier versión anterior y ver qué persona ha realizado cada cambio.  Esto facilita considerablemente el mantenimiento y el control de usuarios.

historial

Pero no todo es coser y cantar… La edición se debe hacer mediante un wikitexto, un texto creado mediante un lenguaje de marcación especial para la creación de páginas wikis, y la aplicación debe funcionar en un servidor que tenga instalado algún software para wikis (el tipo de wikitexto varía dependiendo del software empleado). En algunos casos, se acepta el uso de marcaciones HTML, aunque depende de las restricciones del sitio.

Entre los lenguajes wikitexto está el estándar de MediaWiki (software empleado por la Wikipedia) en el que las marcaciones se logran a partir de una sintaxis relativamente sencilla. Por ejemplo, para crear un hiperenlace, debemos añadir las marcaciones [[ seguido por el nombre del enlace interno y finalizado por ]]. O para resaltar una palabra en negrita se usan las marcaciones de comillas.

Si bien es cierto que, existen plataformas en las que podemos crear y alojar nuestra wiki de un modo gratuito, y dichas plataformas suelen tener un editor de textos que hace transparente el wikitexto para nosotros. En la primera imagen podemos ver el editor de wikitexto y en la siguiente, el editor visual.

wikitexto

wikitexto2

Además, si usas Moodle puedes probar su funcionamiento mediante el módulo Wiki integrado. En su web oficial podemos ver todo un listado sobre posibles usos didácticos.

¿Por qué no usar un blog?

Ante la inmensidad de oferta de aplicaciones y servicios basados en web 2.0, siempre se nos plantea la duda de qué es mejor usar.

Si la comparación es entre un blog y una wiki, podemos explicar que el primero nos proporcionan una herramienta para realizar discursiones digitales (opinar sobre un libro, sobre un procedimiento…).

Por otro lado, las wikis están más orientadas al trabajo colaborativo, ya que los usuarios pueden crear partes del contenido (definiciones, artículos…).

¿Cuál es la respuesta? Las dos soluciones pueden resultar apropiadas, todo depende del enfoque que queramos dar a la actividad de aprendizaje.

Sitios web que permiten crear una wiki de manera gratuita

Si lo que queréis es  comparar las características técnicas que ofrecen los diferentes tipos de software wiki existentes, os recomendamos esta página http://www.wikimatrix.org/.


cas val foro

En l’àmbit educatiu podem utilitzar una wiki per a fomentar el treball en equip, alhora que es permet a l’alumne trobar la millor forma d’aprofundir en la matèria, de cercar informació relacionada i assentar els coneixements adquirits (moltes vegades, no som conscients que no entenem alguna cosa correctament fins que ens toca explicar-se-la a algú).

Algunes de les aplicacions d’una wiki poden ser, la creació de glossaris amb termes específics d’una matèria, la resolució d’exercicis, la documentació de procediments…

Actualment, la major part de wikis emmagatzemen l’historial de canvis, de manera que podem recuperar fàcilment qualsevol versió anterior i veure quina persona ha realitzat cada canvi. Açò facilita als usuaris considerablement el manteniment i el control de versions.

historial

Però no tot és més fàcil que beure’s un ou… L’edició s’ha de fer mitjançant un wikitexto, un text creat mitjançant un llenguatge de marcació especial per a la creació de pàgines wikis, i l’aplicació ha de funcionar en un servidor que tinga instal·lat algun programari per a wikis (el tipus de wikitexto varia depenent del programari emprat). En alguns casos, s’accepta l’ús de marcacions HTML, encara que depèn de les restriccions del lloc.

Entre els llenguatges wikitexto està l’estàndard de MediaWiki (programari emprat per la Wikipedia) en el qual les marcacions s’assoleixen a partir d’una sintaxi relativament senzilla. Per exemple, per a crear un hiperenlace, hem d’afegir les marcacions [[ seguit pel nom de l’enllaç intern i finalitzat per ]]. O per a ressaltar una paraula en negreta s’usen les marcacions de cometes.

Si bé és cert que, existeixen plataformes en les quals podem crear i allotjar la nostra wiki d’una manera gratuïta, i aquestes plataformes normalment tenen un editor de textos que fa transparent el wikitexto per a nosaltres. En la primera imatge podem veure l’editor de wikitexto i en la següent, l’editor visual.

wikitexto

wikitexto2


A més, si uses Moodle pots provar el seu funcionament mitjançant el mòdul Wiki integrat. En la seua web oficial podem veure tot un llistat sobre possibles usos didàctics.

Per què no usar un blog?

Davant la immensitat d’oferta d’aplicacions i serveis basats en web 2.0, sempre se’ns planteja el dubte de què és millor usar.

Si la comparança és entre un blog i una wiki, podem explicar que el primer ens proporcionen una eina per a realitzar discursiones digitals (opinar sobre un llibre, sobre un procediment…).

D’altra banda, les wikis estan més orientades al treball colaborativo, ja que els usuaris poden crear parts del contingut (definicions, articles…).

Quina és la resposta? Les dues solucions poden resultar apropiades, tot depèn de l’enfocament que vulguem donar a l’activitat d’aprenentatge.

Llocs web que permeten crear una wiki de manera gratuïta

Si el que voleu és comparar les característiques tècniques que ofereixen els diferents tipus de programari wiki existents, us recomanem aquesta pàgina http://www.wikimatrix.org/.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *