Categories
General

Licencias Creative Commons

En el preciso instante en el que elaboramos un material nos convertimos en autores del mismo y como tales, adquirimos automáticamente una serie de derechos sobre nuestra obra. Esto quiere decir que, sin necesidad de incluir un aviso legal, un símbolo o acudir a algún registro, nuestros materiales están sujetos a derechos de autor.

Pero, ¿qué ocurre si, en lugar de prohibir cualquier uso de nuestra obra sin nuestro permiso, lo que queremos  es compartir nuestros materiales bajo ciertas condiciones legales? La respuesta podemos encontrarla en las licencias denominadas copyleft.


En el mateix instant en el qual elaborem un material ens convertim en autors i com a tals, adquirim automàticament una sèrie de drets sobre la nostra obra. Açò vol dir que, sense necessitat d’incloure un avís legal, un símbol o acudir a algun registre, els nostres materials estan subjectes a drets d’autor.

Però, què ocorre si, en lloc de prohibir qualsevol ús de la nostra obra sense el nostre permís, allò que volem és compartir els nostres materials sota certes condicions legals? La resposta podem trobar-la en les llicències denominades copyleft.

cas val foro

Las licencias copyleft surgen para facilitar la colaboración y garantizar la distribución de obras bajo ciertas condiciones especificadas por el autor. Una de las licencias copyleft más conocidas es la Creative Commons, aplicable a textos, vídeos, imágenes, audio…

Para comprender mejor el concepto, os recomiendo el siguiente vídeo de YouTube:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/OUo3KMkOETY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Tipos de licencia

Creative Commons pone a nuestra disposición 6 tipos de licencias que surgen como combinación de 4 tipos de restricción. Todas las licencias incluyen la condición de reconocimiento de la autoría de la obra.

Las restricciones que podemos incluir en nuestra licencia son:

By Reconocimiento (Attribution): en cualquier explotación de la obra autorizada por la licencia hará falta reconocer la autoría.
non comercial No Comercial (Non commercial): la explotación de la obra queda limitada a usos no comerciales.
No derivate works Sin obras derivadas (No Derivate Works): la autorización para explotar la obra no incluye la transformación para crear una obra derivada.
Share alike Compartir Igual (Share alike): la explotación autorizada incluye la creación de obras derivadas siempre que mantengan la misma licencia al ser divulgadas.

Las licencias disponibles son:

By Reconocimiento (by): se permite cualquier explotación de la obra, incluyendo una finalidad comercial, así como la creación de obras derivadas, la distribución de las cuales también está permitida sin ninguna restricción.
By Reconocimiento – Compartir Igual (by-sa): se permite el uso comercial de la obra y de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
By Reconocimiento – No Comercial (by-nc): se permite la generación de obras derivadas siempre que no se haga un uso comercial. Tampoco se puede utilizar la obra original con finalidades comerciales.
By Reconocimiento – No Comercial – Compartir Igual (by-nc-sa): no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
By Reconocimiento – No Comercial – Sin Obra Derivada (by-nc-nd): no se permite un uso comercial de la obra original ni la generación de obras derivadas.
By Reconocimiento – Sin Obra Derivada (by-nd): se permite el uso comercial de la obra pero no la generación de obras derivadas.

Cómo usar una licencia Creative Commons

Para utilizar esta licencia en un material que hayamos creado, no hay que acudir a ningún registro ni notificar nada a Creative Commons. Simplemente tenemos que seguir dos pasos:

  1. Escoger el tipo de licencia que más se adapte a nuestros deseos
  2. Colocar, de forma visible, el logotipo correspondiente al tipo de licencia en nuestra obra. También es posible, en lugar de usar el logo, mencionar el nombre de la licencia completa.

Para obtener el logotipo, por ejemplo, podríamos buscar la imagen en Google y pegarla directamente en nuestro documento. En este caso, tendríamos únicamente la imagen del logotipo, pero puede ser deseable incluir un enlace hipertextual (en caso de materiales online) que lleve al usuario a conocer las especificaciones de dicha licencia. En la página web de Creative Commons en España podemos realizar este proceso de una manera muy sencilla. En el siguiente vídeo se muestran los pasos a seguir:

[kml_flashembed movie="http://w3.ua.es/ite/blogTIC/videos/creativecommons/licencia_CC.swf" width="640" height="520" wmode="transparent" align="center"/]

La decisión de utilizar un tipo u otro de licencia, sea copyright o copyleft, es una cuestión personal. No obstante, podemos tener en cuenta algunas consideraciones. Por ejemplo, podemos pensar en las veces que hemos tenido que realizar materiales desde cero, repitiendo contenidos ya existentes, con el consiguiente esfuerzo que supone; o también, podríamos plantearnos si no sería más eficaz buscar un contenido ya escrito y compartido, y dedicar nuestros esfuerzos a mejorarlo, o simplemente a adaptarlo a nuestras necesidades.

Puedes descargar un resumen del post en formato PDF.

Información extraída de: Creative Commons


cas val foro

Les llicències copyleft sorgeixen per a facilitar la col·laboració i garantir la distribució d’obres sota certes condicions especificades per l’autor. Una de les llicències copyleft més coneguda és la Creative Commons, aplicable a textos, vídeos, imatges, àudio…

Per a comprendre millor el concepte, us recomane el següent vídeo de YouTube:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/OUo3KMkOETY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Tipus de llicència

Creative Commons posa a la nostra disposició 6 tipus de llicències que sorgeixen com a combinació de 4 tipus de restriccions. Totes les llicències inclouen la condició de reconeixement de l’autoria de l’obra.

Les restriccions que podem incloure en la nostra llicència són:

By Reconeixement (Attribution): en qualsevol explotació de l’obra autoritzada per la llicència farà falta reconèixer l’autoria.
non comercial No Comercial (Non commercial): l’explotació de l’obra queda limitada a usos no comercials.
No derivate works Sense obres derivades (No Derivate Works): ‘autorització per a explotar l’obra no inclou la transformació per a crear una obra derivada.
Share alike Compartir Igual (Share alike): l’explotació autoritzada inclou la creació d’obres derivades sempre que mantinguen la mateixa llicència en ser divulgades.

Les llicències disponibles són:

By Reconeixement (by): es permet qualsevol explotació de l’obra, incloent una finalitat comercial, així com la creació d’obres derivades, la distribució de les quals també està permesa sense cap restricció.
By Reconeixement – Compartir Igual (by-sa): es permet l’ús comercial de l’obra i de les possibles obres derivades, la distribució de les quals s’ha de fer amb una llicència igual a la qual regula l’obra original.
By Reconeixement – No Comercial (by-nc): es permet la generació d’obres derivades sempre que no es faça un ús comercial. Tampoc es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
By Reconeixement – No Comercial – Compartir Igual (by-nc-sa): no es permet un ús comercial de l’obra original ni de les possibles obres derivades, la distribució de les quals s’ha de fer amb una llicència igual a la qual regula l’obra original.
By Reconeixement – No Comercial – Sense Obra Derivada (by-nc-nd): no es permet un ús comercial de l’obra original ni la generació d’obres derivades.
By Reconeixement – Sin Obra Derivada (by-nd): es permet l’ús comercial de l’obra però no la generació d’obres derivades.

Com usar una llicència Creative Commons

Per a utilitzar aquesta llicència en un material que hàgem creat, no cal acudir a cap registre ni notificar gens a Creative Commons. Simplement hem de seguir dos passos:

  1. Escollir el tipus de llicència que més s’adapte als nostres desitjos.
  2. Col·locar, de forma visible, el logotip corresponent al tipus de llicència en la nostra obra. També és possible, en lloc d’usar el logo, esmentar el nom de la llicència completa.

Per a obtenir el logotip, per exemple, podríem cercar la imatge en Google i pegar-la directament en el nostre document. En aquest cas, tindríem únicament la imatge del logotip, però pot ser desitjable incloure un enllaç hipertextual (en cas de materials online) que porte a l’usuari a conèixer les especificacions d’aquesta llicència. En la pàgina web de Creative Commons a Espanya podem realitzar aquest procés d’una manera molt senzilla. En el següent vídeo es mostren els passos a seguir:

[kml_flashembed movie="http://w3.ua.es/ite/blogTIC/videos/creativecommons/licencia_CC.swf" width="640" height="520" wmode="transparent" align="center"/]

La decisió d’utilitzar un tipus o un altre de llicència, siga copyright o copyleft, és una qüestió personal. No obstant això, podem tenir en compte algunes consideracions. Per exemple, podem pensar en les vegades que hem hagut de realitzar materials des de zero, repetint continguts ja existents, amb el consegüent esforç que suposa; o també, podríem plantejar-nos si no seria més eficaç cercar un contingut ja escrit i compartit, i dedicar els nostres esforços a millorar-ho, o simplement a adaptar-ho a les nostres necessitats.

Pots descarregar un resum del post en format PDF.

Informació extreta de: Creative Commons

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *