L’aprenentatge invisible per Cristobal Cobo

Ponència de Cristobal Cobo tractant el tema del aprenentatge invisible que es dona tant a contextos educatius formals com a informals. Com a fil conductor del seu discurs, una pregunta, com es possible que en un món que avança amb l’impuls de les noves tecnologies, el sistema educatiu funcione quasi al marge de les formes d’aprendre que suposa la utilització diària de les TIC?

“Els sistemes educatius i l’aprenentatge es mouen cap a una infraestructura abstracta del segle XXI marcada per la tecnologia. Existeix un aprenentatge informal o no formal que és molt important, però és difícil de quantificar o valorar en un currículum. “

Noticia – El problema de la ciencia en España es la endogamia

Aquesta noticia ja té uns mesos, encara que no ha perdut vigència, crec que val la pena la reflexió, per a arribar a fer per un propòsit de canvi.

Noticia

Afegix a esta noticia, un altra que crec que complementa i proposa una bona solució, real i que s’aplica al moment actual, per a resoldre una de les meues preocupacions quotidianes.

Noticia

I llance una pregunta al aire, no estarem fent algo malament?

“Canviant els paradigmes”, per Ken Robinson

Ken Robinson, diserta en aquest gag audiovisual a prop del model educatiu predominant, a què respon l’actual estructura dels sistemes d’educació formal i es planteja si aquest model es funcional i efectiu alhora d’educar als xiquets de la societat del segle XXI. Tot, podem vore’l acompanyat d’una exposició molt singular de les seues idees.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/AZ3JmuaUrxs" width="475" height="425" wmode="transparent" /]

Psicología Evolutiva para Trabajo Social

Práctica 5 – Adolescencia y consumo de drogas

Grandes cambios a nivel psicológico acompañan al periodo de la adolescencia. Estos cambios deben estar bien gestionados por el menor y por su entorno, en caso contrario, muchos de esos cambios, de esas debilidades, pueden convertirse en factores de riesgo para el coqueteo, inicio y consumo habitual de sustancias adictivas. Desde esta actividad práctica, nuestro objetivo es valorar cuales son los principales factores de riesgo y relacionarlos con los cambios psicológicos propios de esta etapa evolutiva del ser humano. Además, indagaremos a cerca de las diferentes medidas que en nuestra comunidad se aplican para prever conductas adictivas que, se inician en la adolescencia pero muestran su cara más negativa durante la madurez.

 Drogas y alcohol

Psicología Evolutiva para TS – Práctica 3

Práctica 3.- Primeros pasos…

Para el desarrollo correcto de esta actividad, se ha preparado una Sesión en Campus Virtual que, puede ayudar a orientar vuestro trabajo.

Primero, se visualizará el documental de la serie Baby Human titulado “Relacionarse”. En base a su contenido, responderemos a nivel individual a una serie de preguntas propuestas en la prueba objetiva que se adjunta en la misma Sesión.

A continuación y ya por equipos de trabajo, visualizaremos el resto de documentales que encontraréis en la página del blog “Psicología Evolutiva para Trabajo Social” y desarrollaréis mapas conceptuales mediante el programa CMapTools.

Aprenderemos a utilizar este programa con una doble finalidad:

  1. Proporcionar una estrategia apoyándonos en las NTIC, para estructurar el conocimiento, de tal manera que nos facilite el estudio de grandes contenidos de información, favoreciendo el anclaje y recuperación de la misma desde la memoria.
  2. Proponer nuevos métodos a la hora de presentar proyectos profesionales y sus resultados, organigramas de entidades, fundaciones o servicios públicos, métodos de intervención, etc. Siempre jugando con la ventaja de  presentar nuestra ideas de forma clara y concreta.

Estos mapas conceptuales, deben recoger unicamente los contenidos presentados en cada uno de los documentales propuestos para el trabajo.

Un ejemplo de mapa conceptual con CMapTools

Elaborado por alumnos de 2º de magisterio de la Universidad de Alicante

Seminario – Optimización, desde la perspectiva psicológica y clínica, de la intervención psicoeducativa en el TDA-H

Estimad@s alumn@s

Nos complace comunicaros que en el Departamento de Psicología Evolutiva y Didáctica se está preparando un curso especializado en Trastornos por déficit de atención e hiperactividad (TDA-H) que consta de dos partes una primera teórica con el título de Seminario sobre la optimización, desde la perspectiva psicopedagógica y clínica, de la intervención psicoeducativa en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad.

Y una segunda parte, más específica y aplicada que se realizará de manera práctica, tutorizado por un profesional en ejercicio especialista en TDAH. Seminario sobre conocimientos prácticos de la intervención clínica y  psicológica en el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. Perspectiva práctica

Para la realización del teórico (3 créditos) las fechas previstas son del 22 de Marzo al 30 de Marzo. En cuanto al práctico (4 créditos) este se llevará a cabo por grupos reducidos (a lo largo de 2 semanas aproximadamente) desde el  16 de Abril al 15 de junio. La realización de ambos llevará a la inclusión en un listado de colaboración como alumno formado de manera específica en TDAH.

Esperamos que sea de vuestro interés.

En breve se os concretara más información al respecto.

Saludos cordiales

Carlota González (Carla) e Ignasi Navarro Organizadores.

 

Blog

Facebook

 

 

Negua joan da ta – ZEA MAYS

Pot un sord sentí l’emoció que desperta en els oients una cançó?

Lleva-li el so al teu equip i llegix el que ell rebria mitjançant la llengua de signes, desprès respon per tu mateix a la pregunta.

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/K1kuuejZTfM" width="500" height="425" wmode="transparent" /]

L’expressivitat al poder¡¡¡

Pràctica 6 – Cas pràctic

Mitjançant la pel·lícula “La clase”, anem a treballar l’ultima de les activitats propostes per a la part pràctica de la assignatura Psicologia de l’Educació.

A la fitxa de l’activitat trobareu una serie de preguntes que s’han de resoldre en equip de treball i com aspecte a tindre en consideració cara a l’avaluació, es donara moltíssima importància a com s’apliquen els continguts treballats al llarg de l’assignatura tant en la prat teòrica com a la pràctica.

L’objectiu  que ha de aconseguir l’equip de treball es plantejar estratègies adequades per a millorar la intervenció que observem en el professor Marán. A més, el grup ha de reflexionar a prop de quins son els problemes que presenta l’educació i justificar per què no aconseguim arribar al alumnat.

Pràctica voluntaria – Pensant en els altres

Aquesta pràctica es voluntària i es pot fer en grup (màxim 3 alumnes) o a nivell individual. Desprès de reflexionar a prop del que entenem per educació emocional, veurem el documental “Pensant en els altres” el qual, sense dubte, ens aportarà una nova perspectiva de com treballar la gestió emocional al aula.

L’activitat pràctica consistirà en expressà el que el documental a despertat en nosaltres, respecte a la importància de educar les emocions i de quina repercussió pot tindre en un grup d’alumnes aquest treball.

Pràctica 5 – La intel·ligència humana

L’article que proposem com a material de treball per a la següent activitat pràctica, surt de la reconeguda revista científica PSICOTHEMA.

Conclosa la lectura del article,  realitzarem un resum i comentari del mateix, indicant les frases que més ens han cridat l’atenció i per què, les idees que compartim amb els autors i les que no, i les conseqüències que es deriven per a la pràctica educativa.

A l’avaluació del treball, li donarem especial importància a la part final en la que els alumnes han de reflectir les seues reflexions a prop de com aquesta perspectiva de la intel·ligència, influix en el nostre treball com a mestres.

Els equips de treball es compondran de 3 membres i es lliurarà el dia 8 de desembre.