Categories
Artes y Humanidades / Arts i Humanitats General

Google Art Project: ¿quién dijo que las clases de arte son aburridas?

Una vez más los de Google han conseguido llamar mi atención. Al abrir el buscador he detectado algo diferente, unas imágenes, pero estamos tan acostumbrados a ver publicidad de este tipo que instintivamente intentamos ir al grano, sin leer nada. Pues creo que es un gran error: hay que leer más. Sólo he tenido que leer una línea de texto (he perdido alrededor de 2 segundos) para saber si me interesaba o no hacer clic en el enlace: “Explora museos de todo el mundo

Anuncio de Google Art ProjectLa verdad, no me arrepiento…


Una vegada més els de Google han aconseguit cridar la meua atenció. En obrir el cercador he detectat alguna cosa diferent, unes imatges, però estem tan acostumats a veure publicitat d’aquest tipus que instintivament intentem anar al gra, sense llegir gens. Doncs crec que és un gran error: cal llegir més. Només he hagut de llegir una línia de text (he perdut al voltant de 2 segons) per a saber si m’interessava o no fer clic en l’enllaç: “Explora museus de tot el món…

Anuncio de Google Art ProjectLa veritat, no em penedisc…

Categories
Aplicacions/Aplicaciones Videotutorials

Crea videotutoriales en Mac con ScreenFlow

Los programas que permiten la generación de videotutoriales mediante capturas del escritorio pueden llegar a ser muy útiles para aprender a utilizar herramientas software. Esto es debido a que nos permiten mostrar al usuario, paso a paso, lo que debe hacer para la consecución de una tarea. Podemos mostrar qué menú debe elegir, dónde debe pinchar e incluso diferentes resultados en función de las acciones que realicemos. Uno de estos programas es ScreenFlow, que os presentamos a continuación.


Els programes que permeten la generació de vídeo-tutorials mitjançant captures de l’escriptori poden arribar a ser molt útils per a aprendre a utilitzar eines programari. Açò és a causa que ens permeten mostrar a l’usuari, pas a pas, què ha de fer per a la consecució d’una tasca. Podem mostrar quin menú ha de triar, on ha de punxar i fins i tot diferents resultats en funció de les accions que realitzem. Un d’aquests programes és ScreenFlow, que us presentem a continuació.

ScreenFlow logo

Tipo / Tipus: Capturador de pantalla/ Capturador de pantalla
Precio / Preu: $99
Licencia / Llicència: © Telestream, Inc.
Disponibilidad / Disponibilitat: Software disponible en equipos de la fragUA / Programari disponible en equips de la fragUA
S.O.: Mac OS X Leopard 10.5 or Snow Leopard 10.6
Idioma: Inglés / Anglès
Web: http://www.telestream.net/screen-flow/

Categories
Aplicacions/Aplicaciones Creació de continguts / Creación de contenidos Estilos / Estils

Tablas combinadas en Wimba Create

Una de las principales limitaciones de Wimba Create es la imposibilidad de utilizar tablas con celdas combinadas. Claro que podríamos intentar usar tablas sencillas pero, ¿es esto realmente una solución? En mi opinión, no lo es, ya que en muchas ocasiones es necesario utilizar celdas combinadas por cuestiones de comprensibilidad y, por qué no, de diseño.

La primera solución que nos puede venir a la cabeza es pegar la tabla como imagen, una vez que esté a nuestro gusto. No me gusta esta solución porque la imagen no deja de ser un elemento estático, es decir, ¿qué pasa si nos hemos equivocado y queremos modificar la tabla? Pues, que tenemos que crear la tabla de nuevo, con los cambios que queramos y volver a generar la imagen.

Una recomendación, si decidís usar este método, consiste en mantener la tabla original en el documento de word, justo al principio del mismo, antes de cualquier elemento “cgSection” que podáis tener. De esta manera, podréis modificar la tabla en vez de crearla desde cero. Al generar el material mediante Wimba Create, probablemente aparezcan algunos mensajes de error relativos a las celdas combinadas pero, finalmente, se generará el HTML sin problemas. En cualquier caso, tras cada modificación hay que realizar el proceso de convertir la tabla a imagen y esto, además, puede causar una pérdida de calidad en los textos (dependiendo del método que utilicemos para pasar la tabla a imagen).

La solución que proponemos es algo más compleja, pero permite que la tabla se regenere automáticamente cada vez que generemos el material y, además, manteniendo el estilo de tablas del esquema que estemos utilizando en cada momento. Este método consiste en crear la tabla con código HTML y, posteriormente, aplicar el estilo de Wimba Create “cgHTMLInclude”.


Una de les principals limitacions de Wimba Create és la impossibilitat d’utilitzar taules amb cel·les combinades. Clar que podríem intentar usar taules senzilles però, és açò realment una solució? Al meu entendre, no ho és, ja que en moltes ocasions és necessari utilitzar cel·les combinades per qüestions de comprensibilitat i, per què no, de disseny.

La primera solució que ens pot venir al capdavant és pegar la taula com a imatge, una vegada que estiga al nostre gust. No m’agrada aquesta solució perquè la imatge no deixa de ser un element estàtic, és a dir, què passa si ens hem equivocat i volem modificar la taula? Doncs, que hem de crear la taula de nou, amb els canvis que vulguem i tornar a generar la imatge.

Una recomanació, si decidiu usar aquest mètode, consisteix a mantenir la taula original en el document de word, just al principi del mateix, abans de qualsevol element “cgSection” que pugueu tenir. D’aquesta manera, podreu modificar la taula en comptes de crear-la des de zero. En generar el material mitjançant Wimba Create, probablement apareguen alguns missatges d’error relatius a les cel·les combinades però, finalment, es generarà l’HTML sense problemes. En qualsevol cas, després de cada modificació cal realitzar el procés de convertir la taula a imatge i açò, a més, pot causar una pèrdua de qualitat en els textos (depenent del mètode que utilitzem per a passar la taula a imatge).

La solució que proposem és una mica més complexa, però permet que la taula es regenere automàticament cada vegada que generem el material i, a més, mantenint l’estil de taules de l’esquema que estiguem utilitzant a cada moment. Aquest mètode consisteix a crear la taula amb codi HTML i, posteriorment, aplicar l’estil de Wimba Create “cgHTMLInclude”.

Categories
LMS

¿Cómo instalar Moodle en nuestro ordenador?

Logo moodleLo primero que debemos saber es que Moodle es un sistema de gestión de cursos (LMS) que se ejecuta en el servidor. Esto quiere decir que, para probar la aplicación, no basta con descargarse los ficheros y hacer doble clic para instalarlos. De hecho, no vamos a disponer de un archivo ejecutable para realizar esta tarea, sino de un conjunto de archivos ordenados en carpetas que tendremos que colocar en un determinado directorio: en este caso, el servidor local.

Por lo tanto, tendremos que convertir nuestro equipo en un servidor de páginas web. Para realizar esta tarea tenemos a nuestra disposición multitud de programas que nos facilitarán la vida. Puesto que tenemos un sistema operativo Windows, la aplicación que hemos escogido es WAMP. Dependiendo del sistema operativo que utilices, tendrás que usar una aplicación u otra.

Los pasos a seguir son:

  • Instalar un servidor en el ordenador.
  • Copiar los archivos de Moodle en el servidor.
  • Crear la base de datos.
  • Instalar Moodle.

¿Y para qué? Bueno, teniendo nuestro propio Moodle instalado podremos probar a fondo las funcionalidades que más nos interesen sin ninguna restricción. Tanto si no conoces Moodle y quieres probarlo y ver cómo es, como si ya lo conoces y lo usas,  y quieres experimentar, esta solución puede resultarte de utilidad. Ten en cuenta que, puedes descubrir nuevos módulos o realizar pruebas sobre algún aspecto o configuración en concreto, sin temor a “romper” algo en tu Moodle institucional.


El primer que hem de saber és que Moodle és un sistema de gestió de cursos (LMS) que s’executa en el servidor. Açò vol dir que, per a provar l’aplicació, no n’hi ha prou amb descarregar-se els fitxers i fer doble clic per a instal·lar-los. De fet, no disposarem d’un arxiu executable per a realitzar aquesta tasca, sinó d’un conjunt d’arxius ordenats en carpetes que haurem de col·locar en un determinat directori: en aquest cas, el servidor local.

Per tant, haurem de convertir el nostre equip en un servidor de pàgines web. Per a realitzar aquesta tasca tenim a la nostra disposició multitud de programes que ens facilitaran la vida. Ja que tenim un sistema operatiu Windows, l’aplicació que hem escollit és WAMP. Depenent del sistema operatiu que utilitzes, hauràs d’usar una aplicació o una altra.

Els passos a seguir són:

  • Instal·lar un servidor en l’ordinador.
  • Copiar els arxius de Moodle en el servidor.
  • Crear la base de dades.
  • Instal·lar Moodle.

I per a què? Bé, si tenim el nostre propi Moodle instal·lat podrem provar a fons les funcionalitats que més ens interessen sense cap restricció. Tant si no coneixes Moodle i vols provar-ho i veure com és, com si ja ho coneixes i ho uses, i vols experimentar, aquesta solució pot resultar-te d’utilitat. Tingues en compte que, pots descobrir nous mòduls o realitzar proves sobre algun aspecte o configuració en concret, sense por de “trencar” alguna cosa en el teu Moodle institucional.

Categories
Bolígrafo digital / Bolígraf digital Dispositius/Dispositivos

Bolígrafos que graban y escriben

Cuando todo el mundo habla de tablets y smartphones, la empresa LiveScribe nos ofrece una versión mejorada de su bolígrafo inteligente: Echo SmartPen. Apostar por bolígrafos inteligentes, no es una idea descabellada, ya que, a la hora de tomar notas, en general, nos resulta mucho más cómodo y más rápido utilizar un bolígrafo que un tablet. Si además, conseguimos una copia digitalizada de todo lo que escribimos y oímos en ese momento, la solución parece ideal.


Quan tothom parla de tablets i smartphones, l’empresa LiveScribe ens ofereix una versió millorada del seu bolígraf intel·ligent: Echo SmartPen. Apostar per bolígrafs intel·ligents, no és una idea desgavellada, ja que, a l’hora de prendre notes, en general, ens resulta molt més còmode i més ràpid utilitzar un bolígraf que un tablet. Si a més, aconseguim una còpia digitalitzada de tot el que escrivim i sentim en aqueix moment, la solució sembla ideal.


Echo LiveScribe

Tipo / Tipus: Bolígrafo digital / Bolígraf digital
Precio / Preu: $170 (4GB),  $200 (8GB)
Disponibilidad / Disponibilitat: No disponible para su préstamo / No disponible per al seu préstec
S.O.:
  • Windows® XP con SP3 o Windows® Vista o Windows® 7
  • Mac basado en Intel con Mac OS® X 10.5.5 o posterior, incluida la versión 10.6
Idioma: Disponible en Español
Web: http://www.livescribe.com

Categories
Aplicacions/Aplicaciones Creació de continguts / Creación de contenidos Estilos / Estils

Modificando un estilo de eXe Learning

Si has utilizado eXe Learning, seguro que has probado las diferentes opciones del menú “Estilos”. Estas opciones nos permiten variar el aspecto visual de los contenidos que estamos creando pero, si queremos darle un toque más personal, puede que estos estilos predefinidos no se ajusten del todo a la idea que llevamos. A continuación, veremos cómo modificar algunas de las propiedades de un estilo ya definido, como por ejemplo, el color del texto o del fondo de las páginas.

Menú estilos

Al diseñar un estilo se pretende  definir por completo la apariencia de los contenidos: la tipografía empleada para los títulos o para los demás textos, los colores, el tamaño, el espaciado entre elementos de la página, las imágenes de fondo, etc. A su vez, se consigue separar la estructura del documento de la presentación del mismo. De este modo, cuando estemos creando los materiales no tendremos que preocuparnos de modificar las características visuales de cada párrafo que escribamos.


Si has utilitzat eXe Learning, segur que has provat les diferents opcions del menú “Estils“. Aquestes opcions ens permeten variar l’aspecte visual dels continguts que crearem però, si volem donar-li un toc més personal, pot ser que aquests estils predefinits no s’ajusten del tot a la idea que portem. A continuació, veurem com modificar algunes de les propietats d’un estil ja definit, com per exemple, el color del text o del fons de les pàgines.

En dissenyar un estil es pretén definir per complet l’aparença dels continguts: la tipografia emprada per als títols o per als altres textos, els colors, la grandària, l’espaiat entre elements de la pàgina, les imatges de fons, etc. Al seu torn, s’aconsegueix separar l’estructura del document de la presentació. D’aquesta manera, quan estiguem creant els materials no haurem de preocupar-nos de modificar les característiques visuals de cada paràgraf que escriguem.

Categories
Aplicacions/Aplicaciones Creació de continguts / Creación de contenidos General

Mejora la calidad de tus imágenes en Wimba Create

Si utilizáis frecuentemente Wimba Create para crear vuestros materiales, puede que alguna vez os haya ocurrido que, al generar un curso, las imágenes no se muestran con la calidad del archivo original. ¿Qué ha ocurrido? ¿Cómo podemos solucionarlo?

Al generar un curso, Wimba Create copia todas las imágenes que encuentra en el documento dentro de una carpeta denominada “images“. Dichas imágenes estarán enlazadas desde el documento HTML correspondiente. Si nos fijamos en los archivos de la carpeta “images”,  observaremos que únicamente encontramos dos tipos de formato: GIF y JPEG. Esto quiere decir que sea cual sea el tipo de imagen que insertemos en Word, Wimba lo convertirá, con mejor o peor acierto,  a uno de estos formatos.


Si utilitzeu freqüentment Wimba Create per a crear els vostres materials, pot ser que alguna vegada us haja ocorregut que, en generar un curs, les imatges no es mostren amb la qualitat de l’arxiu original. Què ha ocorregut? Com podem solucionar-ho?

En generar un curs,  Wimba Create copia totes les imatges que troba en el document dins d’una carpeta denominada “images“. Aquestes imatges estaran enllaçades des del document HTML corresponent. Si ens fixem en els arxius de la carpeta “images”, observarem que únicament trobem dos tipus de format: GIF i JPEG. Açò vol dir que siga el que siga el tipus d’imatge que inserim en Word, Wimba ho convertirà, amb millor o pitjor encert, a un d’aquests formats.

Categories
Altres/Otros Dispositius/Dispositivos General

¿Qué opinas sobre el iPad?

Ya ha pasado más de un mes desde su lanzamiento en España y  el nuevo dispositivo de Apple ha dado mucho de que hablar. Podemos encontrar opiniones para todos los gustos. Pero… ¿qué es realmente un iPad? ¿qué lugar puede ocupar en nuestro día a día?

iPad


Ja ha passat més d’un mes des del seu llançament a Espanya i el nou dispositiu d’Apple ha donat molt que parlar. Podem trobar opinions per a tots els gustos. Però… què és realment un iPad? Quin lloc pot ocupar en el nostre dia a dia?

Categories
General

Recopilación de blogs de e-learning

cas val foro

A través de la lista de distribución ELEARNING de RedIRIS nos ha llegado una recopilación de blogs, relacionados con la educación a distancia, que queremos compartir con todos vosotros. Aquí tenéis el listado:

Conocity (http://conocity.eu/)

CONOCITY es una ciudad de conocimiento, que estás invitad@ a visitar, a conocer y a enriquecer. Conocity es tuya, nuestra y de todas las personas que quieran aprender de manera abierta y cooperativa. Puedes ver, escuchar, leer; puedes escribir, enlazar, comentar y sindicar; y también puedes publicar, postear, referenciar… y así enriquecer la red de conexiones que hagan más amplio y abierto nuestro conocimiento.

Pedagogía y e-learning (www.epedagogia.blogspot.com)

Trata de la “perspectiva pedagógica de las plataformas elearning, y las acciones formativas desarrolladas en ellas“.

oJúLEARNING (ojulearning.com)

Trata de “e- learning y todo lo que le rodea: plataformas, SCORM, diseño gráfico, programación, recursos didácticos y multimedia, …

Sakai vs Moodle (moodle-vs-sakai.blogspot.com)

Trata sobre las plataformas de e-learning, exponiendo diferentes opiniones, experiencias y comparaciones de manera objetiva. Tiene como finalidad ayudar a tomar una decisión cuando surge la pregunta: “¿qué plataforma utilizo?

Hablemos de e-learning (hablemosdeelearning.blogspot.com)

Trata sobre todo lo que envuelve al aprendizaje a distancia y sobre innovación educativa desde una perspectiva general.  Se plantean reflexiones sobre “qué papel juegan todas estas posibilidades (herramientas, recursos…) en el aprendizaje“.

Redes abiertas (mzpt.wordpress.com)

Trata sobre “Diseño instruccional, calidad y docencia en entornos virtuales. Difusión de la investigación en open access“.

Aprende en red (www.aprenderenred.net)

Trata todo lo relacionado con el aprendizaje on-line.

Jorge Dieguez Blog (jorgedieguez.com/blog/)

Trata sobre temas relacionados con el aprendizaje on-line, estándares de e-learning, aplicaciones de la web 2.0, etc.

Tecnologías y educación (pazprendes.blogspot.com)

Trata sobre el uso de nuevas tecnologías en el ámbito educativo.

Todo e-learning (todoe-learning.blogspot.com)

Expone “información, novedades y noticias relacionadas con el ámbito del e-learning“.

Reflexiones en e-learning (reflexionesenelearning.blogspot.com )

Blog sobre aprendizaje a distancia  y tecnología, que además, incluye información un poco más técnica (sobre instalaciones, aplicaciones…).

Open Learning Technologies (openlearningtech.blogspot.com)

Blog sobre estándares y tecnologías aplicadas a la enseñanza y el aprendizaje, principalmente abiertas“.

 


cas val foro

A través de la llista de distribució ELEARNING de RedIRIS ens ha arribat una recopilació de blogs, relacionats amb l’educació a distància, que volem compartir amb tots vosaltres. Ací teniu el llistat:

Conocity (http://conocity.eu/)

“CONOCITY és una ciutat de coneixement, que estàs convideu@ a visitar, a conèixer i a enriquir. Conocity és teua, nostra i de totes les persones que vulguen aprendre de manera oberta i cooperativa. Pots veure, escoltar, llegir; pots escriure, enllaçar, comentar i sindicar; i també pots publicar, postear, referenciar… i així enriquir la xarxa de connexions que facen més ampli i obert el nostre coneixement.”

Pedagogía y e-learning (www.epedagogia.blogspot.com )

Tracta de la perspectiva pedagògica de les plataformes e-learning, i les accions formatives desenvolupades en elles.

oJúLEARNING (ojulearning.com)

Tracta de e- learning i tot el que li envolta: plataformes, SCORM, disseny gràfic, programació, recursos didàctics i multimèdia, …

Sakai vs Moodle (moodle-vs-sakai.blogspot.com)

Tracta sobre les plataformes de e- learning, exposant diferents opinions, experiències i comparacions de manera objectiva. Té com a finalitat ajudar a prendre una decisió quan sorgeix la pregunta: quina plataforma utilitze?

Hablemos de e-learning (hablemosdeelearning.blogspot.com/)

Tracta sobretot el que envolta l’aprenentatge a distància i sobre innovació educativa des d’una perspectiva general. Es plantegen reflexions sobre “quin paper juguen totes aquestes possibilitats (eines, recursos…) en l’aprenentatge”.

Redes abiertas (mzpt.wordpress.com/)

Tracta sobre disseny instruccional, qualitat i docència en entorns virtuals i difusió de la investigació en open access.

Aprende en red (www.aprenderenred.net)

Tracta tot el relacionat amb l’aprenentatge on-line.

Jorge Dieguez Blog (jorgedieguez.com/blog/)

Tracta sobre temes relacionats amb l’aprenentatge on-line, estàndards de e-learning, programari de la web 2.0, etc.

Tecnologías y educación (pazprendes.blogspot.com)

Tracta l’ús de noves tecnologies en l’àmbit educatiu.

Todo e-learning (todoe-learning.blogspot.com)

Exposa informació, novetats i notícies relacionades amb l’àmbit del e-learning.

Reflexiones en e-learning (reflexionesenelearning.blogspot.com )

Blog sobre aprenentatge a distància i tecnologia, que a més, inclou informació una mica més tècnica (sobre instal·lacions, programari…).

Open Learning Technologies (openlearningtech.blogspot.com)

Blog sobre estàndards i tecnologies aplicades a l’ensenyament i l’aprenentatge, principalment obertes.

Categories
General

Licencias Creative Commons

En el preciso instante en el que elaboramos un material nos convertimos en autores del mismo y como tales, adquirimos automáticamente una serie de derechos sobre nuestra obra. Esto quiere decir que, sin necesidad de incluir un aviso legal, un símbolo o acudir a algún registro, nuestros materiales están sujetos a derechos de autor.

Pero, ¿qué ocurre si, en lugar de prohibir cualquier uso de nuestra obra sin nuestro permiso, lo que queremos  es compartir nuestros materiales bajo ciertas condiciones legales? La respuesta podemos encontrarla en las licencias denominadas copyleft.


En el mateix instant en el qual elaborem un material ens convertim en autors i com a tals, adquirim automàticament una sèrie de drets sobre la nostra obra. Açò vol dir que, sense necessitat d’incloure un avís legal, un símbol o acudir a algun registre, els nostres materials estan subjectes a drets d’autor.

Però, què ocorre si, en lloc de prohibir qualsevol ús de la nostra obra sense el nostre permís, allò que volem és compartir els nostres materials sota certes condicions legals? La resposta podem trobar-la en les llicències denominades copyleft.