L’aprenentatge cooperatiu és un concepte diferent del procés d’ensenyança i aprenentatge. Es basa en la interacció entre alumnes diversos, que en grups de 4 a 6, cooperen en l’aprenentatge de distintes qüestions d’índole molt variada. Este aprenentatge compta amb l’ajuda del professor, que dirigix este procés supervisant-ho. Es tracta, docs, d’un concepte de l’aprenentatge no competitiu ni individualista com ho és el mètode tradicional, sinó un mecanisme col·laborador que pretén desenrotllar hàbits de treball en equip, la solidaritat entre companys, i que els alumnes intervinguen autònomament en el seu procés d’aprenentatge.
Per entendre millor en que consistix l’aprenentatge cooperatiu, a classe durem a terme una activitat basada en la col·laboració i interdependència positiva dels alumnes per aprendre. Amb l’objecte d’aconseguir aquest fi, hem preparat una activitat centrada en la tècnica del trencaclosques.
A més, per a la segona part de la pràctica 9, els alumnes haureu de dissenyar la vostra activitat centrada en l’aprenentatge cooperatiu i l’objectiu es que arreplegue una part important de les següents característiques, marcant les diferencies entre un treball en grup tradicional i un treball en grup d’aprenentatge cooperatiu.
Grup Cooperatiu | Grup Tradicional |
Interdependència positiva | No interdependència |
Responsabilitat individual | No responsabilitat individual |
Heterogeneïtat | Homogeneïtat |
Lideratge compartit | Lideratge individual |
Importància de la tasca i del procés | Importància de la tasca |
Aprenentatge de habilitats socials | Habilitats socials assumides |
Observació/intervenció docent | Menor intervenció directa en grups |
Reflexió sobre el procés grupal | No existeix autorreflexió |