Práctica 5 – Adolescencia

Hubo una época en la que dábamos un salto directo de la infancia a la edad adulta. De los juguetes pasábamos al trabajo y a la hipoteca. Nos perdíamos la música, el baile y la diversión. Nuestro cuerpo cambiaba, pero a nadie parecía importarle. En 1904 el psicólogo americano Stanley Hall publicó un artículo llamado “Adolescencia” y así se empezó a reconocer una nueva etapa de la vida, que aún nos cuesta definir y entender. Cambia nuestro cuerpo pero también nuestro lugar en la sociedad. Y en el proceso parece que estemos en tierra de nadie. Por eso, para estudiar a los adolescentes no basta con la medicina y la biología. Antropólogos y sociólogos también ayudan a entender esta etapa de la vida en la que todo parece empezar a cambiar. Michel Fize y Carles Feixa creen que en la adolescencia tenemos más potencialidades y somos más inteligentes. Otros como el pediatra Santiago García-Tornel y el catedrático en Pediatría Antonio Carrascosa analizan los comportamientos y los inevitables cambios físicos de esta etapa de la vida. En este documental de Tres14 se habla con ellos para saber ¿cuáles son los falsos mitos de la adolescencia? ¿la adolescencia es inevitable? ¿qué seríamos sin adolescencia?

Aquellos alumnos que por los motivos que fuere no puedan asistir a clase, deben hacer la entrega de igual manera en la fecha programada y por la vía habitual.

Pràctica 6 – ¿Crisis educativa?

Crisi educativa?
Per a la realització de l’activitat pràctica 6, primerament visionarem el material audiovisual “¿ciris educativa?”, documental de REDES para la Ciencia emes al any 2007. Desprès d’extreure les idees principals del seu contingut començarem un debat de grup en el que reflexionarem a prop de com ha de ser l’educació del alumnes del S.XXI per a que aquestos presenten la millor motivació pels continguts acadèmics, que desenvolupen les habilitats necessàries com per a que sàpiguen aprendre més enllà dels llibres i del horari escolar i que Internet i les TIC siguen un aliat del docent. Seguint la fitxa de la pràctica respondrem a les qüestions que en ella es plantegen i tancarem l’activitat amb una opinió personal/reflexió a prop dels canvis que suposa en la educació tradicional el nou perfil de ciutadà i el nou perfil professional per a una societat que es troba en constant devenir.

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Noticies – ¿Qué pasa con los castigos?

Recomane la lectura del article d’opinió que va eixir publicat el divendres 25 de març al diari Información.

Article

L’article el rubrica la Coordinadora Pedagògica de l’Escola Infantil Aire Libre de Alacant i en ell es presenta l’intens debat que va sortir al Cineforum “Salud y Educación” al que es va visionar el documental  “Pensant en els altres”, que tracta la intel·ligència emocional. El que puga estar interessant en el contingut del material audiovisual mencionat, pot trobar-ho a la pàgina “Materials audio-visuals Psicologia de l’Educació”.

Genie “La niña salvaje” – Práctica 4 de Psicología Evolutiva para Trabajo Social

Genie “La niña salvaje”

El caso de Genie, responde a unas características similares en cuanto a aislamiento social se refiere, a las que presentó Víctor, el niño salvaje de Aveyron, que fue retratado por Francois Truffaut en una de sus películas.

Para la realización de la siguiente actividad práctica, se visionará en clase el material audiovisual elaborado por Documentos TV, donde se narra el impacto que tuvo el hallazgo en los años ’70 por parte de un equipo de trabajadores sociales, de una niña que había vivido aislada en una habitación prácticamente desde que nació hasta los 12 años.

Distintos investigadores, procedentes de dispares disciplinas, se interesan por el caso. Este se presenta como una oportunidad única para la investigación en estudios implicados en el ámbito del desarrollo humano.

Entre las diferentes teorías que se podrían demostrar a través del estudio del caso de Genie, encontramos la del “periodo crítico”. Esta afirma que, para la adquisición de determinadas habilidades, hay una etapa del desarrollo en la que si no se da el aprendizaje, el individuo puede no conseguir adquirir dicha habilidad de forma adecuada. En el caso de Genie, la habilidad seria el lenguaje.

La práctica consistirá en debatir y responder en equipo de trabajo,  las cuestiones planteadas en la ficha de la actividad.

Pràctica 5 de Psicologia de l’Educació – La intel·ligència

Per fer la pràctica 5 de Psicologia de l’Educació començarem per la lectura comprensiva del article “El estudio de la inteligencia humana: Recapitulación ante el cambio de milenio”dels autors Colom i Adrés-Pueyo (1999).

Una vegada hem seleccionat els conceptes determinats del contingut del text, passem a desenvolupar un mapa conceptual que presente de forma resumida  la informació fonamental extreta del article. Per a fer el mapa conceptual podem utilitzar el suport que considerem més adequat, en tot cas, recomanem utilitzar un programari específic per a dissenyar mapes conceptual com podria ser CmapTools.

Durant la segona sessió destinada a fer l’activitat pràctica s’obrira un debat a classe, on tots els equips de treball participaran defensant les idees del material d’estudi amb les que coincidisquen o criticant de forma argumentada aquelles que consideren menys útils per a la seua futura praxis professional. Després del acalorat debat passarem a la redacció d’un comentari de text fruit del debat a classe i del previ debat de equip. En esta redacció destacarem les idees que compartim amb els autors i les conseqüències que poden tindre per a la pràctica educativa les perspectives reflectides al article.

3ª actividad práctica Psicologia Evolutiva para Trabajo Social

Durante esta primera sesión hemos trabajado el material audiovisual “Baby Human – Caminar”. Este, junto a otros cuatro documentales, podemos encontrarlos  en el blog. De su visionado extraemos la información relevante para complementar los contenidos trabajados en el tema 2 de la parte teórica de la asignatura. Una vez recogida la información suficiente, confeccionaremos un mapa conceptual que muestre las características fundamentales del desarrollo humano en sus distintos ámbitos.

Los mapas conceptuales se elaboraran en equipos de 4 alumnos y se entregaran en un mismo documento por la vía habitual. Aunque cada equipo puede escoger el recurso que considere conveniente para confeccionar dichos mapas, se recomiendan los programas informáticos CmapTools o Xmind.

Psicología Evolutiva para Trabajo Social – Proyecto de Investigación

Durante la última sesión de clase se habló brevemente a cerca del proyecto de investigación que se va a desarrollar a lo largo del cuatrimestre. Este proyecto consiste en recoger información de distintas fuentes, desarrollando un conocimiento propio a cerca de un ámbito de intervención del trabajo social. El objetivo principal de la actividad es vincular los contenidos teóricos de la asignatura al entorno laboral concreto, destacando que conocimientos son fundamentales para desarrollar adecuadamente nuestras funciones en el contexto objeto de estudio.
Durante el desarrollo de la parte práctica de la asignatura, iremos pautando los pasos a dar en el proceso de investigación.
De momento, hemos planteado como objetivo para la próxima sesión, el escoger un ámbito de intervención y seleccionar un profesional al que podamos acceder.
La actividad práctica se compone un mínimo de puntos a desarrollar:
  • Introducción y descripción del contexto profesional (ubicación, población objeto, equipo multidisciplinar, etc.)
  • Entrevista y resultados: Diseñaremos una entrevista que realizaremos al profesional seleccionado. Este instrumento nos servirá para recavar información real sobre el contexto de intervención.
  • Conclusiones: Relación entre los contenidos teóricos de la asignatura Psicología Evolutiva y las necesidades profesionales.
  • Opinión personal: Resultados del debate y reflexión en grupo.

Todos los equipos de investigación deben, de forma obligatoria, tener al menos una sesión de tutorización del trabajo desarrollado.

2ª Actividad práctica Psicologia Evolutipa para Trabajo Social

Metodologías de investigación en Ciencias Sociales:

Empezamos la sesión explicando brevemente algunos de los métodos de investigación de uso más habitual en ciencias sociales.

Una vez aclaradas las dudas iniciales, empezamos la actividad. Esta consiste en a partir del planteamiento de una serie de problemas de investigación, concluir cuál seria las variables dependientes, independientes, extrañas que pueden intervenir en el proceso de investigación y la hipótesis que prevemos como resultado del estudio.

Pràctica 4 de Psicologia de l’Educació

Projectes educatius de innovació didàctica i pedagògica.

L’activitat suposarà dos sessions pràctiques:

Primerament, es comença l’activitat pràctica definint i clarificant els principis generals a nivell educatiu que podrem observar al documental “Todos iguales, todos diferentes”. Una volta visionat, s’obrira a classe un xicotet debat que permet la reflexió individual i

col·laborativa a prop de aspectes tan significatius al documental com son l’organització del centre escolar, les estratègies didàctiques, les pautes psicopedagògiques aplicades, etc.

Durant la segona sessió, els equips de treball han de respondre a les preguntes plantejades a la fitxa de l’activitat. Han de fer-ho a partir de plantejar un exemple figurat. A més, ha de tancar-se la redacció del treball, donant resposta a mode d’opinió personal, als tres  últims interrogants que  apareixen al que orienta l’activitat pràctica 4.

3ª activitat pràctica Psicologia de l’Educació

La pràctica 3 versa entorn als errors als que pot avocar-nos la nostra memòria, errors que en ocasions poden anar en contra de la qualitat i  exactitud al hora de recuperar els nostres records, però que son fonamentals per a assimilar la vasta quantitat de informació que rep el nostre cervell al llarg del dia a dia.

Per a analitzar els errors més característics, ens recolzarem en el capítol de REDES “Los 7 pecados de la memoria”, en el que Punset entrevista a Daniel Schacter, psicòleg de la Universitat de Harvard i expert en memòria humana.

Els erros de la memòria descrits per Daniel Schacter a la sua obra son (per omissió i per comissió):

  1. Transitorietat o de transcurs.
  2. Absència de consciencia o distractibilitat.
  3. Boqueix.
    1. Provocatiu: El bloqueig ho provoca el individu per a oblidar una situació desagradable.
    2. Retroactiu: Es involuntari i succeïx a prop de coneiximents previs, tindre informació “a la punta de la llengua” i no aconseguir fer-la conscient.
  4. Atribució errònia: Consistix en records correctament assimilats però que s’atribuïxen a llocs o moments distints, conceptes diferents, etc. Al documental tots recordem  la paraula dolç, quan no ha sigut mencionada en cap moment.
  5. Sugestionabilitat: Molt similar a l’atribució errònia però en este cas influïx significativament la suggestió induït per un altre o per les nostres pròpies creences.
  6. Propensió, sesgo retrospectiu o parcialitat: Definix el com utilitza la nostra memòria els records per adaptar-los a la situació present. Per exemple, si estem passant una època de la nostra vida que percebem com molt negativa i recordem altres etapes que no van ser-ne igual, al fer-ho recordem eixe període també com molt negatiu. Penseu en una parella que durant una baralla, recorden la seua relació sempre sumida en discussions.
  7. Persistència: Consistix en pensaments recurrents que encara que intentem bloquejar tornen a la nostra memòria conscient. Exemple d’açò seria el no poder llevar-nos una cançó del cap i com poc a poc el record de la mateixa va alterant-se; o en un cas més extrem, un pensament que ens angoixa i ens pertorba i cada volta que torna a la nostra memòria conscient es presenta com més angoixant i pertorbador, base este record de processos depressius o altres alteracions cognitives.

Al material audiovisual es descriuen tots ells, menys “percistència”. Per tant, a l’activitat només desenvoluparem el sis primers. Encara i això, incloem al bloc la definició dels errors per comissió i incloem aquest últim concepte com a complement del vostre coneiximet a prop del tema.