Consells per a unes vacances sense ciberatacs

La preocupació per la seguretat de les nostres dades i serveis TI creix notablement quan ens acostem a períodes de vacances, que són habitualme nt aprofitats pels delinqüents. Per a minimitzar els riscos i dificultar que aquests delinqüents aconseguisquen els seus objectius, és crucial adoptar bones pràctiques de seguretat. Adoptant aquests cinc consells, pots reduir significativament els riscos de seguretat TI i protegir més bé la teua informació personal i professional. La seguretat és un esforç continu i col·lectiu, i cada pas que ferm per a enfortir-la ens acosta a un entorn digital més segur.

Mantín l’alerta davant dels fraus

Els riscos més habituals als quals ens exposem són el phishing i l’spoofing. Per això, és important que, en qualsevol comunicació que fem (tant en l’àmbit personal, per exemple, per a reservar les nostres vacances, com a professional) verifiquem que no es tracta d’una estafa. Pots aplicar, entre altres, les mesures següents:

Escriure directament la URL de la pàgina que volem visitar, evitant fer clic en enllaços, encara que semblen provenir de fonts de confiança com la DGT i continguen dades nostres. Amb tècniques sofisticades poden suplantar la identitat de grans empreses i organismes públics.

Política de no confiar en res (especialment en el que no hem sol·licitat) i verificar sempre l’autenticitat de les comunicacions.

Vigila des d’on et connectes i a què

Cal tenir molt de compte amb les wifis públiques, especialment amb les gratuïtes en zones públiques, si no compten amb una bona autenticació. Si no queda més remei que utilitzar-les, és imprescindible usar una xarxa VPN per a xifrar la nostra connexió i protegir les nostres dades.

Mantín els dispositius actualitzats

Assegura’t que tots els teus dispositius (telèfons, tauletes, ordinadors) estiguen actualitzats amb els últims pedaços de seguretat i actualitzacions de programari. Les actualitzacions corregeixen vulnerabilitats que poden ser explotades pels atacants.

A més, instal·la, si no el tens, l’antivirus corporatiu de la UA en la versió Home (https://si.ua.es/va/entorno-de-trabajo/seguridad/antivirus/antivirus.html) en els teus dispositius personals. La universitat disposa de llicències disponibles per a tots els membres de la comunitat universitària.

Assegura’t de tenir activat el correu de recuperació de contrasenya d’UACloud

A la universitat pots recuperar la clau d’accés si has configurat i validat un compte de correu electrònic alternatiu a la institucional.

Comprova en UACloud > Les meues Opcions > General > Correu Electrònic Personal

(https://cvnet.cpd.ua.es/uadatper/gestion/general?&pidopc=62) si tens validat un correu electrònic alternatiu per a la recuperació de la clau d’accés.

I, a més, assegura’t de tenir activa l’autenticació en dos passos:

(https://cvnet.cpd.ua.es/uadatper/segundofactor/index?&pidopc=1332)

Fes còpies de seguretat regularment

Fes còpies de seguretat de les teues dades de manera regular i guarda-les en un lloc segur, preferiblement en una ubicació externa (per exemple, en un disc USB i mantín-lo desconnectat quan no estiga fent la còpia). Això et permetrà recuperar la informació en cas d’un atac de programari de segrest, errors de maquinari o errades humanes .

Adoptant aquests cinc consells, pots gaudir de les teues vacances sense preocupacions i amb la confiança que les teues dades i la teua informació personal estan protegides.

Recorda que la seguretat és una responsabilitat compartida i que cada mesura que prenem contribueix a un entorn digital més segur per a tots.

Ah!, i apaga l’equip de treball de la UA, llevat de causa justificada.