Home » Efemérides » Enric Valor: compromès amb la llengua

Enric Valor: compromès amb la llengua

Enguany fa 110 anys del naixement a Castalla d’Enric Valor i Vives, l’obra del qual representa un gran impuls per a la divulgació de la llengua i la cultura valencianes i per a la estandardització i normalització del valencià.

La Biblioteca de Filosofia i Lletres se suma a aquesta commemoració amb l’edició d’aquest vídeo.

Enric Valor (Castalla, 22 d’agost del 1911 – València, 13 de gener del 2000) va estudiar a l’Escola de Comerç a Alacant, es va dedicar a diversos oficis i va estudiar llengua i literatura catalanes de manera pràcticament autodidacta.

Valor es va adherir als criteris ortogràfics emanats de les Normes de Castelló del 1932 i, a poc a poc, va encetar una activitat escriptora des del triple vessant de lingüista, rondallista i novel·lista.

Com a gramàtic, es va preocupar per la qualitat de la llengua i per promoure un model de correcció i la va difondre a través d’una sèrie  de manuals i obres de referència obligada.

Com a lexicògraf, Enric Valor va recuperar molt de vocabulari genuí en les seues obres. També va ser corrector, traductor i autor d’obres didàctiques

A més, Valor va recopilar amb molt d’èxit la rondallística valenciana pròpia de les poblacions pròximes a la seua Castalla natal en què recull el vocabulari i les llegendes de diverses comarques valencianes.

Com a escriptor literari cal destacar l’obra arrelada a la seua comarca i les novel·les fetes amb una descripció acurada de personatges i indrets

La importància d’Enric Valor és evident com així ho demostra la quantitat d’edicions i estudis crítics que podem trobar de les seues obres.

Al llarg de la seua vida va rebre diversos premis i distincions, per exemple, la Creu de Sant Jordi (1993), el Premi Manuel Sanchis Guarner (1983), el Premi de les Lletres valencianes (1985), el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (1987) i va ser investit doctor honoris causa per les universitats valencianes.

Per a saber-ne més podeu consultar el portal temàtic sobre Enric Valor de la BVMC i si voleu conèixer un dels escriptors valencians més rellevants del segle XX, acosteu-vos a la Biblioteca i demaneu-ne qualsevol exemplar en préstec.

Fonts, bibliografia i imatges:

Arxiu General de la Universitat d’Alacant. Fons documental “Lluís Alpera i Leiva”

Climent Martínez, Josep Daniel. Enric Valor: estudi i compromís per la llengua. València: Acadèmia Valenciana de la Llengua, 2011