Home » Efemérides » Manuel Sanchis Guarner: el gran filòleg valencià

Manuel Sanchis Guarner: el gran filòleg valencià

Enguany dediquem el Dia de les Lletres Valencianes a commemorar el 110è aniversari del naixement del filòleg Manuel Sanchis Guarner (València, 9 de setembre de 1911 – 16 de desembre de 1981). Es tracta d’un dels valencians més destacats del segle XX perquè es considera el pare de la filologia valenciana moderna.

Sanchis Guarner va estudiar Dret i Filosofia i Lletres a la Universitat de València, on va participar en diverses iniciatives relacionades amb l’estudi i la divulgació de la llengua, la cultura i la història del poble valencià. Feu estudis de doctorat i es va especialitzar en fonètica i dialectologia en el Centro de Estudios Históricos (CEH) de Madrid sota la instrucció dels filòlegs, escriptors i historiadors més eminents de l’època. Al mateix temps, col·labora en les revistes El camí i Timó, publica La llengua dels valencians, i l’any 1932, amb 21 anys, signa les Normes de Castelló. Durant la Guerra Civil es va incorporar al bàndol republicà, va ser condemnat a presó, la qual cosa, malauradament, comportà un recés en la tasca investigadora.

els valencians han de poder viure en valencià, des del respecte a les altres cultures, llengües i persones però ferms intentant convéncer de la bondat del valencià i de la recuperació d’un poble desmemoriat i desorientat.

Manuel Sanchis Guarner, un humanista valencià del segle XX, p. 43

L’any 1943 es va traslladar a Mallorca i va col·laborar amb Francesc de Borja Moll en l’elaboració del Diccionari català-valencià-balear (versió electrònica), el qual arreplega mots dialectals, històrics i literaris. A més, es va dedicar a escriure diversos llibres dels quals cal destacar Introducción a la historia lingüística de Valencia (1948) i Gramàtica valenciana (1950).

Qui renuncia a la seua llengua, renuncia a la seua pàtria, i el qui renega de la seua pàtria és com el qui renega de la seua mare. Un insatisfet, un desgraciat, que mai no podrà aspirar a ser altra cosa que un metec.

Manuel Sanchis Guarner, La llengua dels valencians. València: Estel, 1972, p. 11

Retornà a València l’any 1959 i va treballar en l’institut d’ensenyament Sant Vicent Ferrer i, després, va fer de professor de lingüística a la Universitat de València, on va aconseguir la càtedra el 1979. Des del 1980 va ser degà de la Facultat de Filologia, va dirigir l’Institut de Ciències de l’Educació (1975-1981) i va crear l’any 1978 l’Institut Universitari de Filologia Valenciana.

Sanchis Guarner és autor d’una vasta i important obra, entre la qual cal destacar les publicacions següents:

• Obres de gramàtica: la gran aportació de Sanchis Guarner va ser la Gramàtica valenciana, el primer i únic intent seriós de descripció del valencià.

També s’ha de recordar la seua contribució a la fixació ortogràfica dels noms dels municipis amb l’obra Contribució al nomenclàtor geogràfic del País Valencià.

Al llarg de la seua vida, Sanchis Guarner va mantindre una correspondència activa amb diverses persones, per exemple, amb el poeta i professor Lluís Alpera.

Sanchis Guarner va ser guardonat amb nombroses distincions, entre d’altres, Escriptor de l’Any  (2006) per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Premi de la Unitat de la Llengua (1981), Premi d’Honor de les Lletres Catalanes (1974) i Premi Cerdà Reig de la Diputació Provincial de València (1963 i 1974). A més, va ser membre numerari i corresponent de diverses institucions culturals i acadèmiques.

Per a saber-ne més

Fonts i bibliografia

• Arxiu General de la Universitat d’Alacant. Fons documental “Lluís Alpera i Leiva”. Imatges Alpera amb el seu mestre, Sanchis Guarner. Universitat d’Alacant, 1981.
  • Biblioteca de la Universitat d’Alacant. Llegat Lluís Alpera i Leiva.
  • Alpera, Lluís. Manuel Sanchis Guarner, investigador de la cultura popular. [València]: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, [1984]. Separata de Miscel·lània Sanchis Guarner , p. [31]-36
  • Escartí, V., Cortés, S. Manuel Sanchis Guarner: un humanista valencià del segle XX. Acadèmia Valenciana de la Llengua, 2006
  • Climent, Josep Daniel. “Els pobles valencians parlen uns dels altres” en blog Des de la Mediterrània (08/02/2018)
  • Cortés, S.,  Ferrando, A. Manuel Sanchis Guarner 1911-1981: una vida per al diàleg. Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2002