Home » Efemérides » Joan Fuster, Centenari

Joan Fuster, Centenari

Enguany es commemora el centenari del naixement de Joan Fuster (Sueca, València, 1922-1992) i la Biblioteca de Filosofia i Lletres, amb el suport i la col·laboració de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, de la Facultat de Filosofia i Lletres, del Departament de Filologia Catalana i del Servei de Llengües, acull el dia 22 de novembre la Jornada Joan Fuster, Centenari amb el programa següent:

• 11 h. Inauguració de l’exposició itinerant “Joan Fuster, una Vida Il·lustrada”, organitzada per l’AVL i de la mostra bibliogràfica “Joan Fuster i el Territori: una Visió Meridional”, organitzada per la Biblioteca de Filosofia i Lletres, el Servei de Llengües i el Departament de Filologia Catalana, Edifici Biblioteca General. Biblioteca Filosofia i Lletres. 1a planta.

L’exposició itinerant “Joan Fuster, una Vida Il·lustrada” acosta la figura i l’obra del pensador suecà a tot el nostre territori i fa un recorregut per la seua trajectòria: els orígens, la infantesa i l’adolescència, els estudis universitaris i el inicis literaris, les publicacions més importants, el personatge públic, la tasca de docència universitària, l’Espai Fuster com a lloc de trobada amb el llegat de l’escriptor, etc.

Pel que fa a la mostra bibliogràfica “Joan Fuster i el Territori: una Visió Meridional”, quan es parla de Joan Fuster, l’intel·lectual valencià més important del segle XX, Sueca i València són les ciutats que apareixen en primer lloc. Però, Joan Fuster va tindre també una relació estreta amb l’àmbit cultural del sud valencià.

Dins de la immensa producció bibliogràfica que va tenir, cal redescobrir i rellegir un Fuster vinculat a les comarques més meridionals. Per això, aquesta petita mostra bibliogràfica vol mostrar la connexió de Fuster amb aquest territori. S’hi presentaran llibres i documents, la majoria dels quals pertanyen al fons documental i arxivístic de la Universitat d’Alacant i d’altres són reproducció de la col·lecció que custodia l’Espai Fuster, que palesen la relació de Fuster amb les nostres comarques.

Es compon de diverses vitrines que presenten el material següent:

• Publicacions de Joan Fuster amb temàtica meridional: llibres, estudis i pròlegs d’obres d’escriptors del sud valencià, articles de periòdics, etc.
              • Revista literària Verbo fundada i dirigida per Fuster i José Albi.
              • Revista L’Espill sota la direcció literària de Joan Fuster i amb la col·laboració com a secretari de Biel Sansano i Belso.
              • Revista La Rella de recerca i divulgació comarcal centrada en el Baix Vinalopó.
              • Correspondència de Fuster amb escriptors i intel·lectuals meridionals.
              • Fotografies de Joan Fuster en diverses pobles de la província d’Alacant i amb persones rellevants d’aquesta terra.
              • Dibuixos de Joan Fuster, alguns dels quals es van publicar en la revista Verbo.

Des d’ací volem agrair públicament les facilitats que ens ha donat l’Espai Fuster i l’Arxiu General de la Universitat d’Alacant per a aconseguir part de la documentació que s’hi inclou.

Es podran visitar a la 1a planta de l’edifici de la Biblioteca General del 18 de novembre al 2 de desembre del 2022.

• 11:30h. Presentació del portal de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua de la Biblioteca Joan Lluís Vives i la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Biblioteca General. Biblioteca de Filosofia i Lletres. 2a planta. Sala Russell P. Sebold.
      • 12:00h. Conferència “Joan Fuster: llibres i vida” a càrrec del Dr. Joan Borja. Edifici Biblioteca General. Biblioteca Filosofia i Lletres. 2a planta. Sala Russell P. Sebold.

Recordeu que a la Biblioteca Universitària podreu traure en préstec qualsevol exemplar de les obres de Joan Fuster.

Per a saber-ne més: